Başarılı genç tiyatro oyuncularından Abdullah Çavuş ile enine
boyuna makyajsız dekorsuz. Yalın bir sohbet gerçekleştirdik. Derler
ya Tiyatro icra etmek yürek ister diye o sinenin içindeki yüreğin
temposunu konuşmak için Abdullah Çavuş’u tanımak istedik
Zahrettin Çelik:. Herkesin Tiyatro ya tanışma ve başlama
hikâyesi vardır. sizin nasıl bir hikayeniz var ve sizi Tiyatro
merkezine iten nüans neydi?
Abdullah Çavuş: Ben tiyatroya küçük yaşta merak saldım. Okulda
tiyatroları hiç kaçırmaz ve tiyatro oyunculuğu tek hedefimdi Orta
okulu bitirdikten sonra tiyatro kursuna başladım, bu kursta
çevremdekilerin önyargıları ve maddi sıkıntıdan dolayı kısa sürdü.
Bende hafta sonları ailemden gizliden gizliye hem çalışıyor hem de
halk eğitim tiyatrolarında ders almaya başladım. Ama bu eğitim
yetersiz ve donanımlı değildi benim amaçlarıma ulaşmama yetmezdi
askerliğim bitince yine tiyatrodan vazgeçmedim ve daha usta daha
bilgili bir hocamızdan ders alarak tekrar başladım hedeflerimi
sonuna kadar devam ettirmek ve iyi bir oyuncu oyunculuk temlinde
tiyatro vardır bende temelimi sağlamlaştırıyorum.
Zahrettin Çelik: Tiyatro ile uğraşmak bu devirde delilikle
eş değerde denilmektedir. Bunu nasıl yorumluyorsunuz. neden böyle
bir algı var?
Abdullah Çavuş: Tiyatro öncelikle istek,yetenek,bilgi ve azim
gerektirir bütün bunları güzel bir eğitimle pekiştirerek iyi bir
tiyatro oyuncusu olabiliriz bu da delilikle eş değer görülüyorsa
bende deliyim çünkü Tiyatroyu yapmak hiçte kolay değil biraz deli
dolu olmak iyidir. İyi bir oyunculuk tiyatrodan gelir.
Zahrettin Çelik: Yaşıtlarınız genellikle teknoloji
televizyon vb.. amaçsız şeylerle uğraşıyorlar. Bu negatifler
İnsanların üzerinde etkisini anlatabilir misiniz?
Abdullah Çavuş:Çoğu yaşıtlarım teknolojiye kapılarak kendilerini
köreltiyorlar ve bunlarda zaman geçtikçe insanı amaçsızlığa doğru
sürüklüyor. Teknolojiye kapılarak geçen zaman hesaplanmayacak kadar
çok ve o zaman içerisinde daha güzel aktivitelerde yer alınarak
daha güzel amaçlar belirleyebilir. ve belirlediğimiz amaçlara çok
daha iyi sonuçlarla ulaşırız.
Zahrettin Çelik:Eğitimlerinizde mutlaka “İnsanı” tanımayı
görmüşsünüzdür. Size neler katı ve katmaya devam ediyor
mu?
Abdullah Çavuş: Aldığımız eğitimleri hemen hemen hayatımızın her
yerinde işe yarıyor. Eğitim almadan önce çoğu insanları
tanıyamazken şimdi hiç tanımadığımız insanların bile gerek
duruşundan gerek davranışından kişiliğini karakterini rahatlıkla
anlaya biliyoruz.Bir nevi karakter analizi diyelim.İnsan tanımakla
kalmıyor hayatımızda işe yarayan çok eğitimler gördük. Buda bana
iyi anlamda çok şeyler kazandırıyor.
Zahrettin Çelik: Güllü Agop Efendi ilk tiyatro çalışmasını
yürütürken maddi manevi zorluklar yaşadı. hala sizlerde yaşıyor
musunuz ve destekçilere neler söylemek istersiniz?
Abdullah Çavuş: Evet bende çoğu zaman tiyatromu geliştirmek için
hem maddi hem manevi zorluklar yaşadım.En çokta ön yargılara maruz
kaldım ama kendime bir hedef belirledim ve kimse engel olmadı.
Tiyatroya en çok destek olanlar izleyicileridir ve izleyiciler
çoğaldıkça tiyatro daha da gelişecektir.
Zahrettin Çelik: Dünya klasiklerin nirvanası olarak
tanımlanan W.Shakespeare gibi önemli kişiler, bizim dönemde
çıkabilir mi ? veya Shakespeare yakın kuramcı yazar
örnekliyebilirmisiniz?
Abdullah Çavuş: Shakespeare den sonra ortaya çıkmış çok değerli
yazarlar var Her biri kendi dönemine ilişkin çok değerli oyun
metinleri bırakmıştır bizlere. Yunan Klasikleri, İspanyolların
commedia dell'arte si daha bir çok örnek verebilirim. Çağdaş
yazarlarımız, Melih Cevdet Anday, Turgut Özakman, v.b.
Zahrettin Çelik: Biraz bu dönemi konuşursak,pedagog ve
psikolog sosyologların çocuk ve erişkinlere gelişimlerine katkı
için tiyatro öneriliyor. tiyatro da gözden kaçırdığımız neler
var?
Abdullah Çavuş: Tiyatronun büyüsü denilen şeyi onlar yeni
keşfetmişler. Tiyatronun hala günümüzde var olmasının en önemli
nedeni Tarih boyunca etki alanının hiç yitmemesidir. Tiyatro İnsana
fark ettirmeden öğreten bir sanat dalıdır. Bilinçaltına gönderir.
Tiyatro izleyen insanın davranışları değişir Oturmasından
kalkmasına, İnsanlarla ilişki biçmene kadar tiyatro hepsini
yönlendirir. Buda bizim için büyük bir artı dır.
Zahrettin Çelik: Dizi ve Sinemada “Tiyatro oyuncuları büyük
oynuyor.” Tiyatro başka sinema başka deniliyor bu ön yargımı yoksa
doğruluk payı var mı?
Abdullah Çavuş: Tiyatro ve Sinema farklı alabilir ama çoğu başarılı
oyuncuların zemininde tiyatro vardır ve bunu da dile
getirmektedirler. Tiyatro oyunculuğu dizi ve sinema oyunculuğundan
daha zor olup iyi bir oyuncu olmak için iyi bir eğitimden geçilmesi
gerekir bu eğitimde Tiyatrodur eğitimidir.
Zahrettin Çelik: “Tiyatro bütün sanat dalların atasıdır”
diyen sanatçılar var. öyle bir hipotez varsa örnekler
misiniz?
Abdullah Çavuş: Tiyatro en çokta benim için oyunculuk sanatının
atasıdır. Bence iyi başarılı bir oyunculuğun temeli tiyatrodan
gelir ve kanıtlanmıştır.
Zahrettin Çelik: Size devlet tarafından bir olanak sağlansa
sanat adına ne yapmak isterdiniz?
Abdullah Çavuş:Hayalinde Tiyatro olup ta imkanları olmayan herkese
Tiyatronun ulaşamadığı köylere ve eğitiminin pahalı olduğu yerlerde
kültür merkezleri açıp ücretsiz eğitim veririm ve çoğu köylerde
gerek çocukların gerek yetişkinlerin buna çok ihtiyacı var.
Zahrettin Çelik: On yıl sonra tiyatroyu nerede
görüyorsunuz? ilerleme kaydetmek için ne yapmalı?
Abdullah Çavuş: Tiyatro zaten çok gelişti ama daha da gelişmesi
için hayalini kurup imkanları olmayanlara imkan sağlayarak daha da
ilerleyebilir.
Zahrettin Çelik: Bazı bavul tiyatroları türedi çocuk
oyunları okular da sahnelenmekte yapılan araştırmalar da pedagojik
denetim eksikliği ve tiyatro kurucusunun bilgi, beceri eğitim
eksikliğinden tüccar tiyatrolar çocuklara ciddi sorunlar doğuruyor.
Bu konuda neler yapmalı?
Abdullah Çavuş: Çoğu okullarda uygunsuz ortamlarda ve eğitimsiz
kişiler tarafından yapılmaktadır. Amaçları çocuk gelişimine katkı
sağlamayıp para peşinde koşmak ve tiyatro eğitimi zayıf çıkarcı
kişiler tarafından yapılmaktadır. Ticarete döküp Parası olan izler
parası olmayan izleyemez diye çocuklarda AYRIMCILIK yapılmaktadır
buda çocuk psikolojisini alt üst eder küçükken bizlerde çok şahit
okuduk bu duruma. Bunu önlemenin tek yolu da eğitimi iyi kişiler ve
devlet gözetimi altında yapılmasıdır.
Zahrettin Çelik: Son olarak neler söylemek
istersiniz?
Abdullah Çavuş: Hayaller ertelendikçe ulaşılması zor hale gelir.
İyi bir oyunculuk tiyatrodan geçer. TEŞEKKÜR EDERİM.
Çok keyifli bir sohbet oldu. Haber kıta adına çok teşekkür ederiz.