Okullar hepimizin en değerli varlıklarını emanet ettiği kurumlardır. Bu anlamda en iyi korunması gereken, gözümüzden daha iyi bakmamız gereken yerlerdir
Okullar hepimizin en değerli varlıklarını emanet ettiği kurumlardır. Bu anlamda en iyi korunması gereken, gözümüzden daha iyi bakmamız gereken yerlerdir. Şiddetin her türlüsü okullardan tamamıyla soyutlanmalıdır. Ülkemizde ise bu soyutlanmanın istenen düzeyde olmadığını söyleyebiliriz. Okullarımızda zaman zaman ciddi şiddet olaylarına rastlanabiliyor. Bu şiddet olaylarının artma ihtimali ise en büyük endişemiz.
Geçmiş yıllarda şiddet deyince akla sadece fiziksel şiddet
geliyordu. Şiddetin sadece öğretmenler tarafından kullanıldığı
fikri vardı. Öğrenciler arasında şiddet daha çok üniversite
boyutunda ideolojik gruplaşmalarla akla geliyordu. Şimdi ise sözel
şiddet de ön plana çıkıyor ve şiddet daha çok öğrenci grupları
tarafından uygulanıyor. Şiddet ilkokul, ortaokul ve lise
seviyesinde de önlem almayı gerektirecek ölçüde yaygın. Öğrenciler
arasında bağırmak, tehdit etmek, lakap takmak, alay etmek,
küçümsemek, küfür, hakaret, dışlamak, ilişkiye zorlamak, bağımlılık
yapıcı maddeleri kullanmaya zorlamak ve internet aracılığıyla taciz
gibi çok farklı kategorilerde şiddet türleri de gözlenmekte.
Fiziksel şiddet ise genelde “Yan bakma, “omuz atma”, “alay etme”,
“kız ve erkek arkadaş” , “sosyal ağlardaki tartışmalar”, “ideolojik
gruplaşmalar” gibi dışarıdan bakıldığında çok basit görünen
nedenlerle ortaya çıkıyor.
“İstanbul Emniyet Müdürlüğü'nün verilerine göre 2006'nın ilk 3
ayında öğrencilerin toplam 392 olaya karışmış ve 20 öğrenci
tutuklanmıştır. Bu rapora göre 3 öldürme, 2 intihara teşebbüs, 68
yaralama olayı, 48 darp olayı, 15 gasp ve soygun, 4 cinsel suç, 4
tehdit, 2 kapkaç suçu işlenmiştir. (Akşam Gazetesi 10 Nisan
2006)”*
Şiddet olayları en çok basın tarafından takip ediliyor. Emniyet ve sağlık yetkilileri ise görevleri gereği ilk haberdar edilen kişiler oluyor. Okuldaki şiddet olayları eğitimcileri ise doğrudan ilgilendirmekted ir. Eğitim yöneticileri şiddet olaylarını önlemek içinöğretmen, veli, okul rehberlik servisleri, emniyet müdürlükleri ve belediyelerle el ele çalışmaktadırlar . Ayrıca öğretmenlerin asli görevlerinin güvenlik mi yoksa eğitim mi olduğu meselesi eğitim camiası içerisinde tartışılmaktadır . Öğretmenlerimiz okullarda eğitim ve nöbet görevlerini beraber ifa etmektedirler. Öğretmenlerimize 2016 yılından itibaren nöbet görevleri nedeniyle ücret ödenmeye başlanmış olması bu anlamda olumlu bir gelişmedir.
Şiddet her şeyden önce kendini ifade etme biçimidir.
Gençlerimizin şiddete başvurmalarını engellemek için kendilerini
tanımaları ve doğru şekilde ifade etmeleri konusunda onlara
yardımcı olmalıyız. Öğrencilerimiz akademik çalışmalarını
aksatmamalı bunun yanında da hobiler geliştirmeli, kendilerini
bilim, sanat, spor ve müzikle ifade etmeliler. Okullardaki kulüpler
aktif şekilde çalıştırılmalıdı r. Her öğrencinin kendi ilgileri
doğrultusunda çalışmalar yapması sağlanmalıdır. Okul ortamında her
öğrencinin bir yeri ve sorumluluğu olmalı ve her öğrenci değerli
olduğunu hissetmelidir. Hiç kimse kendisine değer verilen bir
ortamı bozmaz.
Okul yöneticileri tarafından okullarda var olan disiplin
kurullarının aktif bir şekilde işletilmesi çok faydalı olmaktadır.
Bununla birlikte, okullardaki şiddet olaylarını çözmesini sadece
öğretmenlerden ve idarecilerden beklemek hata olacaktır.
Okullarımızda şiddeti azaltmak için en başta bir eğitim politikası
olarak küçük okullar inşa etmeliyiz ve derslik başına düşen öğrenci
sayılarını olabildiği kadar azaltmalıyız. Çünkü küçük okulları ve
küçük sınıfları kontrol etmek daha kolaydır. Kalabalık okullarda ve
sınıflarda kimse kimseyi tanıyamamaktadır , kontrol sağlanamamakta
ve şiddet olayları artmaktadır.
Ayrıca okullarımızda ders aralarında ve ders saatlerinden sonra
öğrencilerin zaman geçirebileceği ve destek alabileceği -sınıf
dışındaki- birimlerin sayısı arttırılmalıdır. Kütüphane, öğrenci
holleri, rehberlik servisleri, spor alanları, laboratuvarlar,
kantin… Bunun dışında okul giriş ve çıkış saatlerinde dikkatli
davranılması, güvenlik kameraları, daha yüksek seviyede okul
bahçesi duvarları, okul girişlerine turnikeler konması, okulda
kullanılmayan alanların kilitlenmesi, okul üniforması kullanılması
ve mecbur kalındığında son çare olarak okulda güvenlik
görevlilerinin istihdam edilmesi, gibi uygulamalar faydalı
olacaktır.
*Okullarda Şiddet ve Alınabilecek Önlemler, Prof Dr. Selahiddin
ÖĞÜLMÜŞ