Öğretmenlere Not Vermek
Millî Eğitim Bakanlığımız öğretmenlerin performansını arttıracak
bir sistemin peşinde. Bu sistem şimdilik taslak olarak var.
“Öğretmen Performans Değerlendirme ve Aday Öğretmenlik İş ve
İşlemleri Yönetmelik Taslağı”.Taslakta pek çok ayrıntı var ama en
çok tartışılan nokta öğretmenlerin performansının veli, öğrenci,
idareci ve diğer branşlardan öğretmenlerin notlarıyla belirlenmek
istenmesi. Hatta öğretmenler kendi kendilerine bile not
verecekler.
Peki bu yol amaca ulaştırır mı?Fikrimi baştan ifade edeyim
öğretmenlere not vermek bizi hiçbir yere götürmez. Aksine eğitim
sistemimizin ciddiyetini azaltır. Keyfi uygulamaların önünü açar.
Ayrıca hiç de ekonomik bir yöntem değildir. Mesela bir okul
müdürünün her sene her öğretmene her kritere göre not vermesi
oldukça zaman alıcıdır.
Bunun dışında öğretmenlere teknik nedenlerden dolayı not
veremeyecek kişileri zaten saymıyorum. Mesela veliler öğretmenlere
not vermemelidir. Velilerimiz veli toplantılarına bile
gelmemektedirler. Öğretmeni iş başında nasıl gözlemleyeceklerdir?
Açıkçası veli bu sürecin dışındadır ve sadece not vermekle sürece
katılması sağlanamaz.
Öğrenci öğretmenine not vermemelidir. Çünkü ölçme ve değerlendirme
konusunda uzman değildir. Yönetmeliği okuyup orada belirtilen
kriterlere göre not vermesi beklenemez. Kriterleri çok öznel
olacaktır. Örneğin ders anlatması gerekirken anlatmayan öğretmene
yüksek not veren çok öğrenci çıkacaktır. Sürekli bel altı espriler
yapan öğretmenin dersini eğlenceli ve faydalı bulan öğrenciler
var.Sınavları zor veya orta zorlukta yapan öğretmene düşük not,
kolay yapan öğretmene yüksek not vermesi gündeme gelir.Okullarda
başarı düşer. Herkes herkesi idare eder ya da herkes herkesten
intikam alır. Öğrencinin not verdiği kişi öğretmen değil olsa olsa
palyaço olur.
Meslektaşları tarafından değerlendirme ise yine öğretmene hiçbir
şey kazandırmaz. Kıskançlık krizlerine neden olma ihtimali daha
fazladır. Kaldı ki meslektaşını derste gözlemleyen öğretmen de
yoktur. Bir keresinde bir öğretmen arkadaşımız proje olarak
öğretmenlerin okulda birbirlerini gözlemlemesini esas alan çalışma
yapmak istedi. Fakat hiçbir öğretmen diğerini sınıfta gözlemlemek
istemedi. Sanıyorumherkes stajyer öğretmen gibi görünmekten
korktu.
Olayın bir de sınav boyutu var. Taslağa göre 4 yılda bir tüm
öğretmenler sınava girecek. Ben bu konuda Millî Eğitim
Bakanlığı’nın TEOG yerine getirdiği sisteme benzer yeni bir sistem
önermek istiyorum. MEB sınav yapmanın doğru yol olmadığını gördü.
Ortaokuldan mezun olan öğrencilerin bile sadece %10’u için sınav
yapıyor.
O zaman öğretmenlerimizin de sadece %10’u için sınav yapalım. Sınav
ödül almak isteyen öğretmenler için olsun.Daha doğrusu; hiç
yapmayalım demek istiyorum. Öğretmen performansını değerlendirmek
için bir sistem kurulmalı ama bu sistemin içinde not olmamalı.
Öğrenci, veli ve diğer branşların karışmadığı bir sistem. Okul
müdürünün fikrinin alındığı ancak son değerlendirmeyi okul
personeli olmayan uzman MEB personelinin yaptığı bir sistem.
Önerdiğim sistemin ayrıntılarını haftaya bugün ifade etmeye
çalışacağım inşallah…