Almanya’da Eğitim Nasıl?
Almanya’da Eğitim Nasıl?
Bir grup Alman öğretmen ile Türk öğretmen arasında çeviri
yapıyordum. Türk öğretmenler Alman öğretmenlerin haftada kaç saat
derse girdiklerini merak ediyorlardı. Alman öğretmenler ise Türk
öğretmenlerin girdikleri derslere hazırlanmak için haftada kaç saat
harcadıklarını...
Sanıyorum eğitimde ilk fark öğretmen faktörü. Almanya’da
öğretmenler daha çok çalışıyor daha çok kazanıyor ve daha çok hesap
veriyor. Öğretmenlerle ilgili bir karar alınacaksa bu üç boyut
birlikte dikkate alınmalı.
Tanıştığımız Alman öğretmen grubunun verdiği bilgilere göre
müfredata her sene yeni konular eklenebiliyor ya da var olan
konuları anlatma yöntemi değişebiliyormuş. Bu durum da öğretmenleri
zorluyormuş. Her sene yeni konuları nasıl anlatacaklarını
öğrenmeleri gerekiyormuş. Yani ülkemizde bazı öğretmenlerin yaptığı
gibi ilk sene dersi ezberleyip sonraki yıllar boyunca hazırlık
yapmadan derse gitmek mümkün değil.
Ayrıca öğretmenlerin dört yılda bir, bir komisyon tarafından
denetlenmeleri söz konusu imiş. Anlayacağınız devlete kapağı atmak
yetmiyor fakat öğretmenlere veli ve öğrenci tarafından not
verilmesi gibi bir uygulama da yok.
Almanya’da okul binaları apartman gibi değil daha çok kampüs gibi.
Yapay mimariye çoktan geçilmiş. Kapalı spor salonlarından övünerek
bahsetmiyorlar. Okulun spor için kapalı bir alanının olması doğal
karşılanıyor. Okulların etrafı daha güvenli. Güvenlik sadece yüksek
duvarlara ve dikenli tellere havale edilmiş bir durum değil.
Beraber götürdüğümüz öğrenci grubundan aynı sınıfta iki öğrenci
vardı. Biri İngilizceyi iyi konuşurken diğeri konuşamıyordu. Alman
öğretmenler ikisinin de aynı sınıfta olmalarını çok
garipsediler…
Dil eğitimi göstermelik değil. Gerçekten de öğretiliyor. Mesela
Almanya’da lise mezunu herkes İngilizce konuşuyor. Bu iş artık bir
standarda bağlanmış. Bizim çoğu lisemizde olduğu gibi lisede iki
yabancı dil öğreteceğim iddiası ile yola çıkıp ikisini de
öğretmeden mezun etmiyorlar.
Öğrenme ödevlerle değil derste sağlanıyor. Ders esnasında kimin ne
öğrendiğinin dönütü alınıyor. Ders saatlerini kısaltmak yerine
uzatmışlar. Almanya Hamburg’da ziyaret ettiğimiz lisede blok ders
uygulaması yapılıyordu. 90 dakika ders 30 dakika teneffüs şeklinde
gidiyordu. 90 dakikalık ders sıkıcı oluyor muydu? Sıkıcı oluyordu
desem yalan olur. Tam tersine konunun tüm boyutları ile derli toplu
işlenmesine fırsat veriyordu.
Teknoloji abartılmıyor. Kararında kullanım söz konusu. Teknolojiden
çok büyük beklenti duyulmuyor. Derslerde ve ders dışında
öğrencilerin temel ve basit el becerilerinin geliştirilmesi
önemseniyor. Kâğıt ve karton kesme, pano yapma vb. Ayrıca
öğrenciler yalnız değil gruplar halinde çalışmaya alıştırılıyor.
Takım ruhu ve problemlerle birlikte başa çıkma aşılanıyor.