Eğitimde kalite azaldığında istediğiniz hiçbir şeyi tam olarak öğretemezsiniz. Amaçlarınız anlamsızlaşır. Sayılar hiçbir şey ifade etmez. Kaç üniversitenizin olduğu, çocuğunuzun İmam Hatip Lisesi’ne ya da Anadolu Lisesi’ne mi gittiği fark etmez.
- Kalite: Eğitimde kalite azaldığında istediğiniz hiçbir şeyi tam olarak öğretemezsiniz. Amaçlarınız anlamsızlaşır. Sayılar hiçbir şey ifade etmez. Kaç üniversitenizin olduğu, çocuğunuzun İmam Hatip Lisesi'ne ya da Anadolu Lisesi'ne mi gittiği fark etmez.
- Amaçsızlık: 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu gözden geçirilmeli. Milli eğitim temel kanununda bir kere bile İslam ve Müslüman kelimeleri geçmiyor. Kanun yapıcılar kanunları Müslümanlar için yaptıklarını bilmeli.
- İdeolojik çekişmeler: İdeolojik bir kamplaşma yaşanmaması için net kurallar konulmalı. Mesela çocuğuna daha çok din dersi vermek isteyen veli de din dersi vermek istemeyen veli de bunu bir dilekçe ile yapabilmeli.
- Plansızlık: Bir yandan öğretmen açığı varken diğer yandan atanmayı bekleyen öğretmenler olmasını kimseye açıklayamıyorsunuz. Herkesin 12 yıl okumak zorunda olması ve üniversite kapısına yığılması ülke açısından kriz.
- Yetersiz Yönlendirme: Yıllar önce çalıştığım kurumlardan hala soru soran öğrenciler oluyor. Bu çok sorguladığım bir konu. Liseyi bitirmiş, üniversiteyi bitirmiş rehberlik ihtiyacı içinde. Demek ki yönlendiren başka kurum yok diye düşünüyor ve üzülüyorum.
- Öğretmen Açığı: Öğretmensiz eğitim olmaz. Her eksik öğretmen en az 20 öğrencinin ihmali demek. 2019 öğretmen açığı 92.000 idi. Bu yaklaşık olarak 2 milyon öğrencinin yeterli eğitim alamaması anlamına gelir.
- Ücretli Öğretmenlik: Ücretli öğretmenler bu ülkede asgari ücretten az maaş alan tek kesim. Bir günlüğüne yetki verilse ve eğitimle ilgili tek şey yapma yetkim olsa bu yetkiyi ücretli öğretmenliği kaldırmaktan yana kullanırdım.
- Öğretmen Kalitesi: Öğretmenlerimizin çoğunluğunun kendilerini geliştirme konusunda ciddi bir gayret içinde olmadıklarını görüyoruz. Yabancı dil, yüksek lisans, doktora vb. çalışmalar için yeterince istekli değiller.
- Sınavlar: Üniversite ve lise giriş sınavları zamanla kaldırılmalı. Çünkü tam bir ölçme yapamıyorlar. Bu konuda sorumluluk ortaöğretim kurumları, üniversite ve bölümler arasında paylaşılabilir. Klasik sınav, uygulama ve şeffaf mülakat işe yarayacaktır.
- Veliler: Veliler eğitimi tek kutuplu olarak görmeye yatkınlar. 'Çocuğumu iyi okula gönderirsem her şey mükemmel olur' 'artık yan gelir yatarım' mantığındalar. Bu yanlış. Çocuğun okulunun türü önemli değil. Eksiğini belirleyip desteklemek gerekli.