1. Suçu sisteme atma: Hiçbir sistem suçlu değildir. Sorun sistem sorunu değil.
1. Suçu sisteme atma: Hiçbir sistem suçlu değildir. Sorun sistem
sorunu değil. Öyle ayrıntılı bir eğitim sistemine ihtiyacımız yok.
En basit sistemlerle harikalar çıkaran ülkeler var. Bunu
yapabilmeleri sistemi tartışmaktan ve sürekli değiştirmekten değil
insanın kalitesini arttırmış olmalarından kaynaklanıyor. Her
sistemin zayıf noktaları olur. Önemli olan ise o sistem içindeki
insanların bu zayıf noktalardan yararlanmaya çalışmamaları. Sık sık
sistem değiştirmek yerine hangi sistem yürürlükte ise o sistemin
güçlü yanlarını geliştirmeye bak. Böylelikle sistemin zayıf yanları
güçlü yanlarının gölgesinde kalacaktır. İçindeki iyi aslanı besle.
İyi aslan kötü aslanı boğacaktır. Sistemin içindeki iyi aslan
çalışkan ve dürüst insanlardır.
2. Eğitim kurumlarını standardize et. Standartlaşma çabalarını
destekle. Devlet olarak ülkenin doğusundaki bir okulun kalitesi ile
batısındaki bir okulun kalitesini eşitlemek için elinden geleni
yap. Kurumlara eşit fırsatlar ver. Standartların altında kalan
kurumları analiz et. Bu kurumlarda eksik olan şey nedir? Standart
başarıyı sağlamaları için nelere ihtiyaç duymaktadırlar. Devletin
görevi standardizasyon sağlamaktır. İstisnasız her eğitim kurumunun
belli sınırların üstünde kalmasını sağlamaktır. Bu standardizasyon
sadece kâğıt üstünde kalmamalıdır. Bir ülkede en kötü eğitim
kurumunun bile bir seviyesi olduğunda yüksek prestijli okullara
giden yol açılmış demektir. Standartlar bir kere belli olduğunda ve
yerine oturduğunda, hiçbir eğitim kurumu aşağıya doğru hareket
edemeyecektir. Kalitesizliğe giden yol tutulduğunda herkes kaliteye
yönelecektir. Her kurum standart olmaktansa standardın üstünde
olmak isteyecektir. Farkını ortaya koymak isteyecektir. Kurumlar
standardın üstüne bir şeyler koymak isteyeceklerdir. Bu anlamda
yüksek prestijli eğitim kurumları başıboşluğun ve denetimsizliğin
değil iyi bir standardizasyonun ürünüdür. Ancak iyi bir
standardizasyon sonucunda üniversitelerimiz dünya çapındaki
üniversiteler arasında ilk yüzün içinde yer alabilir.
3. Öğretmenleri ödüllendir. Öğretmenlerin saygınlığını kendilerine
iade et. Öğretmenlerden sıra dışı çalışmalar bekleniyorsa
ödüllendirilmeleri şarttır. Her kurumun şartları farklıdır. Farklı
şartlarda eşit hizmet sunmak öğretmenlerin görevidir. Yetersiz
kurumlar yeterli hale getirmek öğretmenlerimizin fedakârlıkları
sayesinde mümkün olmaktadır. İlkokuldan tutun da üniversiteye kadar
geçerli olan bir durum var. Artık hiç kimse çocuğunu bir okula
yazdırırken o okulun fiziksel imkânlarına bakmıyor. Kütüphanesi
olmazsa ne yaparım demiyor. Spor salonu yeterli gelmezse o okulda
okumam demiyor. Öncelikle o okuldaki öğretmenlerin kalitesini
sorguluyor. Öğretmenler fedakâr mı, kaliteli mi ve gerçekten de
insan yetiştirmeye ehiller mi… Evet, öğretmen eğitimin en önemli
unsuru. Ve fedakâr bir öğretmen için en üzücü şey emeklerinin
görmezden gelinmesidir. Bu, bir öğretmene yapılabilecek en büyük
saygısızlıktır. Öğretmenlerin saygınlığını onlara iade etmeliyiz.
Öğretmeninin emeğini görmezden gelen bir tavır başarıya ulaşamaz.
Ülkedeki her öğretmenin performansı belirlenmeli, gerekiyorsa her
öğretmenin maaşı, unvanı ve derecesi farklı olmalı.
4. Öğrencileri doğru yönlendir. Bir ülkenin tek sermayesi insan
gücüdür. Eğitimin tek amacı da bu gücün israf edilmeden
kullanılmasını sağlamaktır. Eğitim süreci sonucunda bir birey
kendisine uygun olmayan bir yerde ise bu eğitim sürecinde
yönlendirme eksik yapılmış demektir. İnsanını israf etme.
Memleketin kaç mühendise ihtiyacı varsa o kadar mühendis yetiştir,
kaç öğretmene ihtiyacı varsa o kadar öğretmen… Yüz binler öğretmen
olarak atanmak için beklerken memlekette yeterince doktor yoksa
aşçı yoksa çiftçi yoksa orada korkunç bir katliam yapılmıştır.
Katliam diyorum çünkü yanlış yönlendirmenin veya yönlendirmemenin
katliamdan farkı yoktur.
5. Derdin sadece eğitim olmasın. Büyük düşün. Derdin ülken olsun.
Ümmet olsun. Bir ülke kaliteli bir yer olacaksa işe eğitimden
başlanmalı. Ama maalesef eğitim yeterli değil. Siyaset, sanat,
ticaret, medya, spor… Her unsur verilen eğitimi besler ya da onu
bozar. İyi bir eğitim ile iyi bir nesil yetiştirmiş olmak yeterli
değildir. Çocuklarımıza son nefesimize kadar sahip çıkalım.
Aldıkları eğitime uygun yaşayabilmeleri, kişiliklerinin
bozulmaması, kirlenmemeleri için tüm önlemleri alalım. Kuzularınızı
kendi başlarına kırlara salarsanız kurda kuşa yem olurlar. Karşı
karşıya oldukları tehlikeler büyük.