Yurt Dışında Okuyanlar İş Hayatına 1-0 Önde mi Başlar?


“Yurt dışında okuyanlar Türkiye’ye döndüklerinde iş hayatına 1-0 önde başlarlar” deniyor. Kısmen doğrudur, eğitimlerini yurt dışında alanlarTürkiye’de daha hızlı iş buluyor. Şirketler bu kişilerin kendilerine vizyon katacaklarını, ufuklarını genişleteceklerini düşünüyorlar.
İşverenler yurtdışında eğitim almış çalışanlarından daha fazla yararlanacaklarına kesin gözüyle bakıyorlar.
Ortadaki yanlış düzeltmeliyiz. Bir işte birkaç yıl çalıştıktan sonra lisans ya da yüksek lisans eğitiminizi nerede aldığınızın pek bir önemi kalmaz. Bu noktada performans tek faktörolarak ön plana çıkar.
Yani yurt dışı eğitiminin elbette ki avantajları vardır. Avantajları olmak zorundadır. Zaten bu avantaj için aileden ve ülkeden ayrı kalmayı ve masraf yapmayı göze alıyoruz. Ama bu eğitimden bir mucize de beklenmemelidir.
Eskiden bir mucize vardı. Bu mucize yabancı dildi. Ülkemizde yabancı dil sadece kitaplardan öğreniliyordu. Dolayısıyla yurt dışında eğitim almış olanlar dili gerçekten çok daha rahat konuşur ve iş hayatına önde başlardı. Şimdi şartlar biraz daha değişti. İnternetin de verdiği imkanlarla hiç gitmediğiniz ülkenin şivesini konuşmanız mümkün.
Dolayısıyla yurt dışında okuyan iş hayatına 1-0 önde başlar iddiasının yeniden temellendirilmesi ve tek nedene değil “dil”, “eğitim kalitesi” “Türkiye şartlarına uygunluk” ve “sosyal imkanlar” gibi birkaç sağlam nedene bağlanması gerekiyor.
Yurt dışı hayalinin bizi kör etmesine izin vermemeliyiz. Yurt dışı diye sıradan bir ülke, sıradan bir üniversite ve sıradan bir bölüm seçmek bizi öne geçirmeyeceği gibi geriye de atabilir.
Gelişmiş bir ülkenin, saygın bir üniversitesinin, kaliteli bir bölümünde okumak ise hem akademik hem de sosyal anlamda ciddi bir avantaj.
Yurt dışına eğitim alma planları yapmadan önce ülkemizde eğitim veren üniversiteleri gözden geçirmek ve tüm yurt içi seçeneklerini çok gerçekçi bir şekilde elemek gerektiğini de söylemeden geçmeyelim.Yurt içindeki gelişmeler takip edilmeli yurt içinde ücretsiz alınacak bir eğitimin benzerine sadece yurt dışında diye yüzbinlerce dolar ödenmemelidir.
Yabancı eğitim kurumlarının bütün şartları birlikte değerlendirilmeli yurt dışında alınan eğitimle yurt içinde nasıl ve nerelerden kabul görüleceği araştırılmalı, denklik sorunları incelenmeli.
Yoksa tüm çabalara ve masraflara rağmen 1-0 önde başlayalım derken 1-0 geride başlarız.