Güney Kore basınında yer alan haberlere göre, Muan Uluslararası Havalimanı'ndaki uçak kazasına ilişkin yürütülen soruşturmada, uçağa kuş çarpması ihtimali değerlendiriliyor.
İsmi açıklanmayan bir Jeju Air pilotunun, hava trafik kontrolüne yaptığı bildirimde, "Yolcu uçağının düşmeden önce bir kuş çarpmasına maruz kaldığını" söylediği belirtildi.
İngiltere'deki Buckinghamshire New University'de havacılık operasyonları alanında uzman olan Marco Chan, kazanın yalnızca kuş çarpmasıyla sınırlı olmayabileceğini ifade etti. Chan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, "Jeju Air kazası, kuş çarpmasının ötesinde teknik, operasyonel ve çevresel sorunların birleşiminden kaynaklanmış olabilir," dedi.
Chan, kazanın Güney Kore'nin havacılık tarihindeki en ciddi olaylarından biri olduğunu vurgulayarak, "Bu olay, birbirine bağlı birden fazla faktörün sonucu gibi görünüyor," diye konuştu.
KUŞ ÇARPMALARININ HAVACILIKTAKİ YERİ
Eski bir pilot olan Marco Chan, kuş çarpmalarının havacılıkta sıklıkla görüldüğünü belirtti. Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı'nın (ICAO) verilerine göre, yılda 13 binden fazla kuş çarpması vakası kaydediliyor.
Chan, nadiren de olsa kuş çarpması sebebiyle felaketle neticelenen olayların da yaşandığını belirterek, "2009'da US Airways'in 1549 sefer sayılı uçağı bir kaz sürüsüne çarptıktan sonra çift motor arızası yaşamıştı. Uçak, bu olay sonucunda Hudson Nehri'ne güvenli acil iniş gerçekleştirilmiş ve can kaybı yaşanmamıştı." dedi.
Eastern Air'e ait bir uçağın 1960'ta yine kuş çarpması sonucu düştüğünü anımsatan Chan, bu kazanın ise ölümlere yol açtığını belirtti
Chan, kuş çarpmasının iniş takımına doğrudan zarar vermesinin daha az rastlanan bir durum olduğunu söyledi.
Kuş çarpmalarının hidrolik sistemlere zarar vermesi halinde bunun iniş takımlarını da etkileyebileceğini ifade eden Chan, "Bu durum, etkilenen motorun hidrolik sisteme güç sağlaması halinde hidrolik basınç kaybına yol açarak iniş takımlarının düzgün bir şekilde açılmasını engelleyebilir." dedi.
Boeing 737-800 gibi modern uçaklarda bu tür senaryolar için yedek sistemler bulunduğunu vurgulayan Chan, "Bu sistemler, hidrolik arıza durumunda pilotların yerçekimini kullanarak iniş takımlarını manuel olarak açmasına olanak tanır. Ancak kuş çarpması iniş takımı mekanizmasına ya da kritik hidrolik bileşenlere doğrudan zarar vermişse bu yöntem işe yaramayabilir." şeklinde konuştu.
PİSTİN VE HAVALİMANI FAKTÖRLERİ GÖZDEN GEÇİRİLİYOR
Kazanın meydana geldiği pistin eğim özellikleri ve havalimanındaki beton bariyerler de incelemeye alındı. Marco Chan, yüzde eksi 0,2'lik eğimin iniş mesafesini uzattığını ve bu durumun kazaya katkı yapmış olabileceğini ifade etti.
Chan, "Beton bariyerlerin çarpma anında kırılabilir şekilde tasarlanması gerekir. Bu, çarpma etkisini azaltmak için önemlidir," dedi.
GÜNEY KORE'DEKİ KAZA
Güney Kore'nin Muan şehrinde Jeju Air hava yolu şirketine ait yolcu uçağının inişte kontrolden çıkması sonucu meydana gelen kazada 179 kişi hayatını kaybetmişti.
Yetkililer, kazanın uçağın iniş takımlarındaki arızadan kaynaklandığı, ilk seferde iniş takımları açılmayan uçağın, ikinci seferde zorunlu iniş sırasında kaza yaptığını bildirmişti.