DÜŞMESİNLER...
Bir askerî (savaş) uçağımızın daha düştüğü haberiyle irkildik..
Genelkurmay Nevşehir civarında düşen F-16 savaş uçağımızın “henüz bilinmeyen bir nedenle” düştüğü açıklamasını yaptı...
İnşa’allah pilotumuz vazifesini hakkıyla yapmasına rağmen, uçağı takdir-i ilâhî (kazaen) düşmüş ve gerçek şehid olmuştur..
Genelkurmaydan yapılan açıklamada mutad “kaza kırım” tâbiri var. Lâkin halk buna bakmaz, “düştü” der. Yalnız halk değil, meslekten biri olarak bendeniz de birçoğu için “düştü” diyorum...
Neden mi? Hava Kuvvetlerimizden emekli, bilinen hususlar dışında tecrübî bilgilere de sahip bir F-4E savaş pilotu olarak, her kazadan sonra aklıma yüz türlü sual düşer de ondan...
O yüzlerce suali tek tek anlatamayacağıma göre, bari neden her kaza sonrası kafama üşüştüklerini yazayım:
1) Bu uçaklar modern teknolojiye sahip, hayli donanımı olan fakat motoru (motorları) dursa dahi süzülmek suretiyle (leylekler gibi) iniş yapabilecek uçaklardır.
2) Hava Kuvvetleri maalesef pilotlara ne şahsî disiplin, ne de uçuş disiplin ve bilgilerini hakkıyla veremiyor. Kol liderini dinlemeyenini mi, filo komutanının talimatlarını çiğneyenini mi ararsın...
3) Ordumuzda uzun süredir bu tür ciddî işler yerine hangi pilot içki içmiyor, hangisi namaz kılıyor diye uğraşıldı... Bendeniz Hava Kuvvetlerimizde “içki içmesini bilmeyen pilotu filomda istemem” diyenlere, “Pilot dediğin bir 70’liği içer, ayağa kalktığında da sendelemez” gibi akılara sezâ laflar edenlere şahid oldum...
4) Askerlerimize (Kara, Hava, Deniz) gerçekte kahramanlık nedir iyi öğretilmelidir. (Askerî okullarda, güzel hasletler kazandırılmak yerine bin türlü ahlâksızlığın tohumu ekiliyordu körpe zihinlere..)
5) Uçağını tanıyan, uçtuğu bölgeyi bilen, harita kullanmakta mahir, görev talimatı dışında disiplinsiz işler yapmayan, akrobasi uçuşlarını eğitim amacı dışında nefsini tatmin için yapmayan, Müslümanca yaşayıp, uçağına besmeleyle (mümkünse abdestli) binip, “Allah’ın yardımı üzerimize olsun” duâsıyla çıkan pilotlar bi’iznillah kaza yapmaz. Yapararsa inşa’allah şühedadan yazılırlar.
6) Hava Kuvvetlerimiz en pahalı görevleri yapar. Bir uçak (üstelik kendi imalâtımız değil) kaç milyon USD biliyor musunuz? Araştırın, en az; pilotunun yetiştirilme masraflarıyla birlikte 25-30 milyon $ (bu rakama mühimmat, yakıt ve sair masraflar dahil değil) Yaklaşık 100 milyon lira... Asgari ücret 1400 ₺desen, 70 bin kişinin aylık maaşı..
7) Sosyal medyada dolaşan bir haber vardı.. Gûya bir askerî uçağımız roketini PKK inine sokabilmek için 20 metreye (60 feet) alçalmış ve yere paralel uçup ateşlemiş. Bire bin katıp anlattı herkes..
Bugünkü teknolojiyle pilotlar buna zorunlu değil bu bir...
İkincisi diyelim gerekli oldu, o takdirde de kahramanlık değil, basit bir görevdir. Tayyareden göz, gez, arpacık ateş edilmez bu da üç...
Demem o ki, pilotlar böyle avamî gazara da gelmesinler!..
#HARBİDEN: Kaza-kırım deyip geçme, düşün altındaki yüzlerce meseleyi... Düşün ki tedbir alasın paşa... Kumandanlık kolay değil. Her uçağın, her pilotun, her canın hesabı var!.. 24.03.2018