Mevcut sistem bir rejim sorunudur………….. İçerisinde bulunduğumuz mevcut sistem kişiselci yönetim, yasama ve yürütme organının cumhurbaşkanı karşısında zayıflatılmış olmasının denge ve denetim mekanizmalarının eksik veya etkinlikten uzak olmasının da katkısıyla, Türkiye’nin sorununu dar anlamda yürütme ve idareyle sınırlı olmaktan çıkarmakta ve bütün bir devlet sistemini ilgilendiren bir rejim sorununa dönüştürmektedir.

Mevcut sistem bir rejim sorunudur…………..

İçerisinde bulunduğumuz mevcut sistem kişiselci yönetim, yasama ve yürütme organının cumhurbaşkanı karşısında zayıflatılmış olmasının denge ve denetim mekanizmalarının eksik veya etkinlikten uzak olmasının da katkısıyla, Türkiye'nin sorununu dar anlamda yürütme ve idareyle sınırlı olmaktan çıkarmakta ve bütün bir devlet sistemini ilgilendiren bir rejim sorununa dönüştürmektedir.

Nihayet, parlamenter sistemin terk edilip başkanlıkçı rejime geçilmesi, ta­biatı icabı, yasamanın yürütmeyi denetleme araçlarını da azaltmış, kalan­ları da zayıflatarak etkin araçlar olmaktan çıkarmış bulunmaktadır. Bunun sonucu olarak, halihazırdaki fiilî durumda yürütme üzerinde hemen hemen hiç siyasî denetim yoktur.

Yürütme ve idarede keyfi ve kayırmacılık hakim…………….

Yürütme ve idarede bütün yetkinin nihaî olarak tek bir ki­şide toplanması, kurallara bağlı yönetim anla­yışının gitgide zayıflamasına yol açmakta ve 'bakanlar' ve kamu görevlile­ri arasında tek yetkili 'patron'u hoşnut etme arayışını teşvik etmektedir.

Bu yeni sistemle birlikte –daha tasarlanma aşa­masındayken eleştirmenlerin­ce öngörüldüğü gibi- sadece siyasî değil idarî alanda bile nihaî kararla­rın tek bir kişi (Cumhurbaşka­nı) tarafından alınması yüzün­den, yürütme ve idarede bir yandan keyfilik ve kayırmacılık, öbür yandan etkinlikten uzaklaşma artık olağan uygula­ma halini almış bulunmaktadır

Kamu ihaleleri şeffaf ve tarafsızlıkla yürütülmemektedir………………

Kamu ihale rejimi devletin varlık satış­ları ile kamu alımlarını kapsamakta olup esas olarak 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu tarafından düzenlenmiştir. Ancak, başlıca iki nedenle kamu ihaleleri gerektiği gibi şeffaf bir şekilde ve tarafsızlıkla yürütülme­mektedir. Bu nedenlerden biri, birçok büyük ölçekli kamu alımlarının Kamu İhale Kanunu kapsamı dışına çıkarılmış olmasıdır. İkinci neden, son yıllar­da bu yasalarda sık sık değişiklikler yapılmasının yerleşik bir uygulama haline gelmiş olmasıdır. Devlet ve kamu kuruluşlarının yapım işleri ile mal ve hizmet alımlarında açıklık, şeffaflık ve tarafsızlığı gölgelemektedir. Ay­rıca, Kamu İhale Kurumu yasal olarak (Kamu İhale Kanunu, m. 53) idarî ve malî özerkliğe sahip kılınmış olmakla beraber, uygulamada büyük ölçüde siyasî iktidarın etkisi altında karar aldığı unutulmamalıdır

Büyük ölçekli kamu alımları ihale kapsamında çıkarılmıştır……………..

Başlıca iki ne­denle kamu ihaleleri gerekti­ği gibi şeffaf bir şekilde ve ta­rafsızlıkla yürü­tülmemektedir. Bu nedenlerden biri, birçok bü­yük ölçekli kamu alımlarının Kamu İhale Kanunu kapsamı dışına çıkarılmış olma­sıdır. İkinci ne­den, son yıllarda bu yasalarda sık sık değişiklikler yapılmasının yerleşik bir uygulama haline gelmiş olmasıdır.