Ziya Selçuk hocama öneriler 4
Sayın Ziya Selçuk hocam! Her sistemin nihai bir amacı olur. Bir öğrenci hakkında, Milli eğitim sistemi içinde hangi okulda da okursa okusun veya bitirirse bitirsin, nihai bir hedef olmalıdır. Bütün okulların üzerinde birleştiği ve mezun olan her öğrencide görmek istediği bir takım davranışların ve bilgilerin kazandırılması nihai hedef olmalıdır. Örneğin, Fen liseleri ile Anadolu imam hatip liselerinin üzerinde kesiştiği bir alan mutlaka olmalıdır. Ama ben böyle bir alanın olduğunu uygulamadan anlayamıyorum.
Milli eğitim bakanlığı numune öğrenci özellikleri belirlemelidir. Böylece nihai öğrenci hedefimiz belli olsun. Ne istediğimizi bilelim. Ama ben bilemiyorum. Prototip öğrencinin ahlakı nasıl olmalı? Hangi konularda bilgi sahibi olmalı? Mutluluk anlayışı nasıl olmalı? İmam hatip sisteminde yetişen öğrenci ile meslek lisesinde yetişen öğrenciler çok farklı niteliklere sahip olduğu zaman toplum içinde bir arada yaşama zorluğu ortaya çıkacaktır.
Örneğin, bence her öğrenciye sıradan bir insan olarak yaşayarak da mutlu olunabileceği anlatılmalıdır. Başka bir ifade ile kanaatkar olmayı öğretmelidir. Oysa bu gün, her öğrenciye hayatta başarılı olmak için mutlaka hırslı olunması gerektiği anlatılmaktadır. Üniversite kazanma hırsı ile dolu olarak yetiştirilen öğrencilerden bir kısmı istediği bölümü kazamadığı zaman ya da kalburüstü mesleklerde çalışamadığı zaman çok mutsuz olacaktır. Üstelik de toplumun büyük bir kısmı sıradan işlerde çalışırken, çok az kısmı kalburüstü mesleklerde çalışır. Böyle bir durumda eğitim bakanlığı daha lise yıllarında bu durumu göz önünde bulundurarak insanları mesleklere yöneltmeli ve sıradan bir insan olarak yaşanırken de mutlu olunabileceği bilinci vermelidir.
Bu gün ki eğitim anlayışında, Milli eğitim bakanlığının liselerinden mezun olan herkesin üniversiteye gitme zorunluluğu varmış bilinci ile mezun ediliyor. Üniversiteye gitmek istemeyene, saçmalıyor gözü ile bakılıyor. Herkes üniversite mezunu olursa, lise mezununun yapacağı işleri Suriyeliler mi yapacak? Bence liseyi bitiren herkesin illada üniversite gidecek diye motive etmemelidir. Üniversite mezunu olmadan da mutlu olunabileceği anlatılarak, kanaatkar öğrenci modeli üretilmelidir. Bu ülkede mutlu olmak için üniversite mezunu olmak gerekmez anlayışını ancak milli eğitim bakanlığı ortaya koyabilir.
Bence bütün eğitim uzmanları, bir araya gelerek prototip öğrenci modelini tartışmaya açıp bir sonuca ulaşmalıdır. Selamlar…