Uçak Kazası ve Facebook Kaza Kırım Heyeti...
Türkiye’de mi böyle yoksa bütün dünya mı aynı garabeti yaşıyor?
Biliyorum sualime “bütün dünyada böyle” diyeceksiniz ama, galiba bizdeki kadar vahim değil onların hali..
İstisnalar elbette olur lâkin onların büyük çoğunluğu, facebooku da diğer sosyal medya elemanlarını da ortaya çıkış amaçları doğrultusunda kullanıyorlar..
Yüz kelimelik Türkçe bir metni okuyup anlayamayanlara laf anlatmak..
Kardeşlerimiz eziklik hissetmesin, anlatalım, yanlışları düzeltelim ki elâlemin maskarası olmasınlar diye uğraşıyoruz..
Takdir eden de var ama maalesef çoğunluk megaloman..
* *
Trabzon Meydan’ında (LTCG - TZX) geçenlerde bir uçak kazası meydana geldi... Bendeniz de kaza haberini ufacık bir yorumla verdim..
“Bu meydan tehlikeli.. Tamamen uçuşları durdurulup pist yanlarına genişletmeler yapılmalıdır. Buna imkân varken yapmamak büyük ve vahim bir hatadır..” dedim... Demez olaydım...
Trabzonlu bir mübarek kardeşim Trabzon’u kötülemişim diye üzülmüş!.. Bu en sempatik tepkiydi, tebessümle karşıladım zaten..
Ya diğerleri... Adam daha meydan ile pist arasındaki farkı bilmiyor, yazdığınızı anlayamıyor, ve işin uzmanı birine ahkâm kesiyor..
Biz yıllarca hem askerî savaş pilotluğu, hem sivil uçuş mürettebatlığı yapmışken kalkıp “pilot hatasıdır” diye bu safhada hüküm veremiyoruz.
O, internetten yalan yanlış öğrendiği, alt yapısı olmadığı için künhüne de vakıf olamadığı şifahî bilgilerle ahkâm kesiyor..
− Ne olmuş yani, bunu herkes yapıyor... Şurda onca takipçimiz, sevenimiz var... milletin içinde bozmasan olmaz mıydı?
Hah şöyle… Samimi ol, canımı ye…
Bundan böyle kat’iyyen üzülmeyeceksin..
Seni engelledim ve bendeniz birgün popülist, müsamahakâr (!) biri oluncaya kadar böyle kalacak… Haydi selâmetle...
* *
Trabzon meydanına onlarca iniş kalkış yaptık.. Tehlikeli bir meydan.. Zira hem deniz içinde, hem de sürekli yağış alan bir ilimizin meydanı..
Pist yahut yol zeminindeki toz toprak partikülleri yağışın ilk anlarında suyla birleşir ve adeta bilye gibi olurlar.
Araçlar fren yaptığında bu bilyelerin üzerinde kaymaya başlar ve ani fren yapınca da yoldan çıkarlar.
Uçaklarda da böyledir lâkin trafikteki araçlardan farklı olarak, motorlarında REVERSE TRUST SİSTEMİ vardır.
Reverse sistemi motorları ters yönde döndürüp park yerinde uçağın geri gitmesini de sağlar lâkin...
Lâkin REVERSE, asıl olarak inişlerde lazımdır ve pilotların en güvendiği fren sistemidir.. Bu sistem sayesinde karlı buzlu bir pistte dahi, yeterli mesafe varsa, uçağı durdurma şansı vardır..
* *
Kaza sebebi, REVERSE arızası olabilir..
Bir taraftaki ana iniş takımı (L/G) lastiklerinin patlaması sonucu da olabiir ve nihayet tamamen veya kısmen pilotaj da olabilir.
Lâkin bütün bunlar ön tahminlerdir. Hüküm için erken...
#harbiden: Biliyorsan söyle feyz alsınlar, bilmiyorsan sus adam sansınlar diye bir söz var. Ne hikmetli sözdür bu... 17.01.2018