TEMEL DİNİ BİLGİLER DERSİ MÜFREDATI ELEŞTİRİSİ
Ortaöğretim'de (lise) temel dini bilgiler (İslam 1-2) dersinin müfredatından başlayalım. Öncelikle bu ders sanırım iki ayrı bölümden oluşmaktadır. Sanırım bu iki ayrı sınıf göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır. Ayrıca seçmeli bir derstir.
İslam-1 kısmının konuları; İslam inancı, ibadet hayatı, din
ahlak ilişkisi, İslam’da helaller ve haramlar şeklinde dağılmışken,
İslam-2 konusu da; inanç problemleri, ibadet hayatı, milli ve
manevi değerlerimiz, güncel dini meseleler şeklindedir.
İslam inancı bölümü adı altında akaid bilgileri toplanmış
bulunmaktadır. Fakat bu kitabımızda akaid olarak sadece İman,
İmanın Mahiyeti, İslam, Mü’min, Kafir gibi kavramlar
anlatılmaktadır. Peki kişi neye inanacak? Bu sorunun cevabı
verilmeyip doğrudan ibadet konusuna geçilmiştir. Sanırım, bu
sorunun cevabı diğer din kültürü derslerinde verilecek. Fakat
konuların kopuk anlatılması ne derece doğrudur?
İnanç esaslarının anlatıldığı bölüm iman erkanları ile devam
etseydi daha iyi olmaz mıydı? Yani din dersi kitabımızın ilk yıl
için akaid bilgilerini kapsayacak şekilde verilmesi çocukların tüm
akaid-inanç esaslarını bir arada öğrenmesini sağlaması açısından
iyi olmaz mıydı? Genelde Din Kültürü Kitabı inanç, ibadet gibi
konuları üç yıla bölerek anlatmayı seçmiştir. Fakat bu konuların
bütüncüllük içerisinde öğrenmesini engellemektedir. Bunun yerine
birinci yıl akaid, ikinci yıl ibadet, üçüncü yıl ahlak, dördüncü
yıl helal ve haram konularının işlenmesi daha sağlıklı bir eğitimin
olmasını sağlardı.
İkinci ünite ibadettir. Burada ibadetin önemi, namaz, oruç konuları
işlenmiştir. Yukarda yaptığımız eleştirinin benzerini burada da
yapabiliriz. İslam’ın şartlarını bütün olarak bir arada verilmesi
daha sağlıklı bir eğitim olacaktı. Burada takdir edilmesi gereken
en önemli özellik, ibadetler verilirken bunu sadece Hanefi
Mezhebinin değil, Şafi Mezhebi’nin ihtilafları da dikkate alarak
verilmesi gerektiğini belirtmesi güzel bir gelişme
olmuştur.
Üçüncü ünite ahlak bölümüdür. Seçilen konular ve başlıklar güzel.
İslam ahlak (etik) değerinin de anlatılması konuya daha büyük bir
derinlik katacaktı. Özellikle Tasavvufa burada değinmek gerekirdi.
Yine de güzel bir çalışma
Dördüncü ünite ise helal ve haram konusudur. Bu konu bazı büyük
günahlara dikkat çekilmesi açısından güzel olmuştur. İçkinin
sakıncaları, yalancılığın kötülüğü, faiz, hırsızlık, israf, kumar,
sömürü, rüşvet, büyü ve fal gibi konulara değinilirken; cinayet ve
zina gibi toplumumuzda yaygınlaşan bu iki büyük günaha
değinilmemesi büyük bir eksiklik olmuştur.
İslam – 2 kitabına da bakalım: Burada Müslümanların karşılaştığı
büyük tehlikelere karşı uyarı ve gençleri bu tehlikelere karşı
bilinçlendirme amacı güdülmüştür. Bunlar; cehalet, deizim, ateizim,
sahte peygamberler, satanizim, nihilizim, agnostizim,
reankarnasiyon gibi konular işlenmiştir. Toplumu ciddi anlamda
tehdit eden ve gençler arasında da yayılma istidadı bulunan bu
konuların işlenmesi ve seçimi doğru olmuştur. Fakat aynı şekilde
misyonerlik, siyonizim, oryantalizim gibi konular da işlenebilirdi.
Yine de mantık olarak doğru fakat bu kavramların eklenmesi ile daha
da iyi olacağını düşünüyorum.
Bu kitabın ikinci ünitesi ibadet hayatımızdır. Burada zekat, hac,
kurban konuları işlenmiştir. İbadet konularının parçalı anlamı
dikkatin dağılmasına neden olduğunu yukarda anlatmıştık.
Üçüncü ünite ise Milli ve Manevi Değerlerimizdir. Burada vatan,
gazilik, şehadet, cihad, hicret ve kandil geceleri konusu
işlenmiştir. Temalar doğru fakat
Dördüncü ünite ise güncel ve dini meselelerdir. Burada evlilik,
boşanma, tevbe ve günah konuları işlenmiştir. Toplumda yaygınlaşan
boşanmayı irdelemek, eşlerin birbirleriyle geçinme durumlarını
anlatmak gerekirdi. Ayrıca, toplumun gittikçe evlenmeme ve bekar
kalma temayülüne karşı evlilik teşvik edici bir müfredatın
işlenmesi doğru olmuştur.
Aynı isim ve ders Ortaokulda da bulunmaktadır. Burada da iki ayrı
kitap olarak düzenlenmiş olup İslam-1 ve 2 olarak tasnif
edilmiştir. İslam 1 kitabı beş üniteden oluşmakta olup birinci
ünite İslam’a Giriştir. Burada iman ve islam ile birlikte tevhid
konusu işlenmiştir. Çocuklara İslam’ın güzelliği anlatılmaktadır.
İkinci Ünite Allah’a ve Meleklerine iman konusudur. Burada Allah’a,
Meleklerine ve Cinlere imanı anlatmaktadır. Üçüncü Ünite’de;
Ahirete iman konusu işlenmiştir. Dördüncü Ünite Namaz, Beşinci
Ünite ise Oruç konusu işlenmiştir.
Yukarda Lise kısmı için yaptığımız eleştiriyi burda da yapacağız.
Yani inanç konularının hepsi bir kitapta, ibadet konusu da ayrı bir
kitapta verilmeliydi. Yani akaid, ibadet, ahlak ve diğerleri
şeklinde dört yıla yayılması daha doğru olacaktı. Bir yılda iyi bir
akaid ve ardından ibadetler şeklinde bir düzenleme
olmalıydı.
İslam-2 kitabı da beş üniteden oluşmaktadır. l. Ünite dini
hükümlerdir. Burada mükellef ve mükellefin sorumlulukları
işlenmektedir. (Farz vacip, haram gibi) ll. Ünite ise;
Peygamberlere ve kitaplara iman konusudur, yani akaid konusudur.
Üçüncü Ünite ise kaza ve kader konusu işlenmiştir. Dördüncü ünite
ise; Zekat ve sadaka, Beşinci Ünite ise Hac ve Kurban konuları
işlenmektedir. Yani kitabın ikinci ve üçüncü ünitesi akaid,
dördüncü ve beşinci ünitesi ibadet konularını
kapsamaktadır.
Bence lise ve ortaokul din dersleri ayrı ayrı düşünülmesi yerine
bütüncül olarak düşünülmesinde fayda vardı. Konuların dağılımını
birlikte yapılsa ve aynı konular tekrar tekrar verilmesi yerine
daha farklı yönleri anlatılsa daha iyi olurdu.
Buna rağmen, önceki yıllardaki garabet Din Kültürü Ahlak Bilgisi
konularının çıkarılmış olması açısından doğru olmuştur. Önceki
yıllarda ne ararsan bulacağınız kitaplardı. Mezhepler, dinler
tarihi, tarikatların da bulunduğu kitap iken şimdi bir din dersi
kitabına daha çok yaklaşmış bulunmaktadır.
Ders müfredatı genel anlamda doğru olsa da belirttiğimiz
eksikliklerin giderilmesi ve anlattığımız mantık çerçevesinde
olması dersin daha da iyi işlenmesini ve anlaşılmasını
sağlayacaktır.