Otomotiv bayilerinin sıfır faizli kredi kampanyalarıyla tüketiciyi yanıltıcı satış stratejileri uyguladığı ortaya çıktı. Ticaret Bakanlığı, yapılan incelemeler sonucunda bazı otomobil markalarının müşterilere sunulan faizsiz kredi imkanlarını gerçekte farklı finansman maliyetleriyle gizlice fiyatlara yansıttığını tespit etti.
SATIŞLAR DURGUN, KAMPANYALAR HIZLANDI
Otomotiv sektörü 2025 yılına beklendiği gibi güçlü bir giriş yapamadı. Geçmiş yıllara kıyasla şubat ayı satışları yüksek olsa da önceki yıla göre düşüş yaşandı. Bu süreçte markalar kampanyalara ağırlık verirken, özellikle sıfır faizli krediler ön plana çıktı. Ancak bazı bayiler, gerçekte sıfır faiz uygulamadıkları halde bu sloganı kullanarak müşterileri yanıltıcı satış yöntemlerine başvurdu.
FAİZSİZ KREDİ GİBİ GÖRÜNEN GİZLİ MALİYETLER
Dünya Gazetesi'nden Ali Yıldırım'ın haberine göre, bankaların taşıt kredisi faiz oranları yüzde 5’in üzerine çıkarken, distribütörler kendi finansman kaynaklarını kullanarak bu yükü müşteriye doğrudan yansıtmamak için çeşitli yöntemler geliştirdi. Ancak bazı firmaların, faiz maliyetini gizli şekilde araç fiyatına eklediği veya farklı masraflar ile müşteriden tahsil ettiği belirlendi.
Örneğin, ilk taksit peşin ödeme gibi yeni finansman modelleri devreye sokuldu. Tüketici 200 bin TL kredi çektiğinde, ilk taksit olarak 22 bin TL'yi peşin ödemek zorunda kalıyor ve kalan 11 ay için ödeme planı oluşturuluyor. Bu modelde, toplam geri ödeme tutarı 222 bin TL’yi aşıyor ve tüketici aslında farkında olmadan faiz yükü taşıyor.
“TÜKETİCİ TERCİHLERİ MANİPÜLE EDİLDİ”
Ticaret Bakanlığı, otomotiv sektöründeki “sıfır faiz” kampanyalarının gerçekte faizsiz kredi anlamına gelmediğini, bazı durumlarda peşin faiz alındığını ve finansman maliyetlerinin araç fiyatına yansıtıldığını belirledi.
Reklam Kurulu, bu yanıltıcı kampanyalara yönelik incelemeler sonucunda ceza ve durdurma kararları aldı. Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, reklamlarda yıllık ve aylık maliyet oranlarının belirtilmediği ve tüketici tercihlerinin manipüle edildiği ifade edildi.
Bakanlığın açıklamasında şu ifadelere yer verildi:
“Bu kapsamda otomotiv sektöründe ‘peşin faiz ödemesi’ olmasına karşın reklamın ana mesajında kredi faiz oranının ‘yüzde sıfır’ olarak belirtildiği, tüketicilerin satın alma kararını etkilemek amacıyla reklamın ana mesajında peşin faiz nedeniyle tüketicinin faiz yüküne katlanmasına karşın tanıtımların sıfır faizli yapılarak tüketici tercihlerinin manipüle edildiği tespit edilmiştir.
Ayrıca faiz oranının yer aldığı reklamlarda tüketicilerin en uygun kredi teklifini seçebilmesi ve sektörde adil rekabetin sağlanabilmesi için belirtilmesi zorunlu olan kredinin toplam maliyetini yüzdesel olarak gösteren yıllık ve aylık maliyet oranlarına yer verilmediği, diğer yandan ‘yüzde sıfır faiz’ gibi tüketicilerin ekonomik davranış biçimini etkileyen ana vaadin gerçeği yansıtmadığı tespit edilmiş ve tüketicileri yanıltıcı olduğu değerlendirilen söz konusu reklamların tedbiren durdurulmasına karar verilmiştir.”