Olaylara 7 gün 24 saat kesintisiz müdahalede bulunan 112 Acil Çağrı Merkezi çalışanları, asılsız ihbarlar ve gereksiz aramalar nedeniyle zorluk yaşıyor.
Merkezi "Yüreğim yandı, söndürebilir misiniz?", "Rüyamda bir markette sıkışan kedi gördüm.", "PIN kodumu unuttum.", "Kargom nerede?", "Taksi lazım." gibi gerekçelerle arayanlar da bulunuyor.
ARAMALARIN YÜZDE 70'İ GEREKSİZ ARAMALAR
Mardin, Siirt ve Şırnak’taki 112 merkezlerine 2024 yılında yapılan aramaların yaklaşık yüzde 70’ini gereksiz çağrılar oluşturdu.
Mardin 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürü Hülya Karaboğa, emniyet, sağlık, jandarma, itfaiye, orman, AFAD ve sahil güvenlik gibi birimlere ait çağrıların bir merkezde toplandığını ve bu sayede olaylara daha hızlı müdahale edilebildiğini belirtti. Ayrıca, 112’ye SMS ile veya engelli vatandaşlar için geliştirilen uygulamalar aracılığıyla da ulaşılabileceğini hatırlattı.
ASILSIZ ÇAĞRILAR AZALTILDI
Karaboğa, merkezde Almanca, İngilizce, Rusça ve Arapça hizmet verdiklerini, tanıtım ve eğitim çalışmalarıyla asılsız çağrı oranını yüzde 64’e kadar düşürdüklerini ifade etti.
2024 yılında merkeze gelen 994 bin çağrıdan yalnızca 352 bini gerçek vakaya dönüştü. Karaboğa, “112’yi acil durumlar dışında meşgul etmeyelim. Gereksiz aramalar, yardıma ihtiyacı olanlara engel olabilir.” uyarısında bulundu.
2024’te 112 hattını gereksiz yere arayan 111 kişiye toplamda 200 bin 950 lira ceza uygulandı.
“YENİ YILIMIZI KUTLAMAK İÇİN ARAYANLAR OLUYOR”
Merkez personeli Emine Ayday, “PIN kodumu unuttum”, “Kargom nerede?”, “Elektrikler ne zaman gelecek?” gibi asılsız çağrıların, gerçek ihtiyaç sahiplerine ulaşmayı zorlaştırdığını dile getirdi.
Personelden İsmail Yavuz Kır, acil çağrılara 1,5 saniye içinde cevap verildiğini ancak asılsız çağrıların, kritik durumdaki kişilere engel oluşturduğunu söyledi.
Onur Kalkan ise “Bizi bazen ‘Yüreğim yandı, söndürebilir misiniz?’, ‘Kuşum öldü.’ gibi gerekçelerle arıyorlar. Gece rüyasında kedinin sıkıştığını görüp arayanlar bile oluyor.” diyerek asılsız ihbarların sıkıntı oluşturduğunu belirtti.