Türkiye'nin üretim ve ihracatında dünya lideri konumunda olduğu
kuru incirde, son yıllarda giderek artan talep, fiyatları düzenli
olarak artırdı.
Geleneksel Avrupa ve ABD pazarlarının yanı sıra Arap ülkeleri,
Japonya ve Çin'in de talebini artırmasıyla geçen yıl iç piyasada
raflarda 40 liraya kadar çıkan "çukulat"ın fiyatı bu sezona da
yüksek başladı.
Sezonun geç başlaması ve iri meyve oluşumundaki azalma nedeniyle
ekstra kalite üründe raf fiyatları 65 liraya çıktı.
Tariş İncir Birliği Germencik İşletme Müdürü Mehmet Ali Tu, AA
muhabirine yaptığı açıklamada, 11 Ekim'deki kalkacak ilk gemi için
ihracatlık ürünleri almaya devam ettiklerini söyledi.
Bu yıl tahmin edilenden daha az "A kalite" incir olduğunu belirten
Tu, "Bazı ürünlerde yüzde 80, bazı ürünlerde ise yüzde 100'e varan
fiyat farklılıkları oluştu. Bu da iç ve dış piyasada ürünü satmakta
bazı zorluklara neden oluyor. Geçen sene tonuna 4 bin dolar olarak
teklif ettiğimiz ürünü bu yıl 6 bin dolar teklif etmek zorunda
kalıyoruz. İç piyasada da geçen yıl kilogramı 40 liraya sattığınız
ürünü bu yıl 60-70 liraya satmak zorunda kalıyoruz. Ambalaj
ürünlerindeki fiyat artışları da iç piyasadaki yükselişte etkili
oldu." ifadelerini kullandı.
Üreticiden 25 liraya alınıyor
Fiyat artışlarının üretici için olumlu gibi gözükse de talep
açısından sıkıntı yaratabileceğini ifade eden Tu, kuru incirin
fiyatının çok yükseldiğini, bunun tüketicinin tepkisine neden
olabileceğine işaret etti.
Zor bir süreçten geçtiklerine dikkati çeken Tu, ihracat fiyatı
kilogram başına 90 liraya ulaşan ve en yüksek kalitedeki ürün olan
"çukulat incirin" Arap ülkeleri ve Japonya'dan yoğun talep görmeye
devam ettiğine işaret etti.
Üreticiden kilogramı 25 liraya alınan bu ürünün 3 kez karanlık
odada kontrolden geçtiğini, tek tek işlenerek özel bir yöntemle
sarılıp paketlendiğini dile getiren Tu, bu ürünün iç piyasada ise
daha çok hediyelik olarak değerlendirildiği kaydetti.
"Fiyat artışı durmalı"
Aydın Ticaret Borsası Başkanı Adnan Bosnalı da fiyat açısından
üretici için çok iyi bir yıl olduğunu fakat fiyatların daha da
artmasının ters etkiye yol açabileceğini söyledi.
"A kalite" incirin raf fiyatının çok yüksek olduğuna dikkati çeken
Bosnalı, "Aynı şey zeytinyağında da geçerli. Müstahsil zeytinyağını
15 liraya satıyor ama raflarda 35 liraya kadar çıkıyor. Dolayısıyla
büyük marketlerin yasasını düzeltmek lazım. Ürüne yüzde 40'larda
kar marjı koymak doğru değil. Üreticinin şu an çok memnun olduğunu
biliyorum fakat fiyatların daha da yükselmesini istemiyoruz, bu
yükselme incir tüketimini azaltabilir." diye konuştu.