Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, TBMM Plan ve
Bütçe Komisyonunda, bakanlığının bütçesine ilişkin görüşmelerde
milletvekillerinin sorularını yanıtladı.
Işık, Türkiye'nin yerli otomobilde bir marka üretmek zorunda
olduğunu vurguladı. Marka üretiminin yerli otomobil projesi
gerekçelerinden biri olduğunu dile getiren Işık, otomobil
sektöründe paradigma değişimi yaşandığını anlattı. Türkiye'nin
elindeki teknolojileri ticarileştirmesi gerektiğine işaret eden
Işık, "Önümüzde iki yol vardı. Aracı sıfırdan üretebilirdik,
elimizdeki teknolojiyi bu araca uygulayabilirdik. Bunun için
ortalama 5 yıl ve 1 milyar dolar maliyet gerekiyordu. Bu işi daha
başarıyla yapmış SAAB firması vardı, onların 4 modelinin fikri
mülkiyet haklarını 40 milyon avroya satın aldık. Sektörden bile
hiçbir arkadaştan bu konuyla ilgili hiçbir eleştiri gelmedi. Biz bu
sayede verdiğimiz paradan çok çok daha önemli zamanı kazandık"
değerlendirmesinde bulundu.
Emisyon skandalından sonra elektrikli araca geçiş süresinin
hızlanacağına dikkati çeken Işık, Türkiye'nin 5-6 yılı iyi
değerlendirmesi halinde teknoloji üreten, geliştiren, satan ve
ihraç eden bir ülke konumuna gelebileceğini vurguladı. Otomobil
sektöründe mekaniğin ağırlığı azalırken, yazılım ve donanımın
ağırlığının arttığına işaret eden Işık, Türkiye'nin bu noktada
marka üretememesi halinde otomotiv sektörünün çok ciddi bir krizle
karşılaşabileceğinin altını çizdi. Işık, yerli otomobilde üretimin
minimum yüzde 85'inin Türkiye'de yapılacağını kaydetti.