İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Ulaşım Koordinasyon Merkezi'nin (UKOME) 25 Temmuz'daki toplantısında alınan karara göre, okul servis ücretleri 0-1 kilometre arası mesafe için yüzde 16 artışla bin 665 liradan bin 931,40 liraya yükseltildi.

Zam oranının açıklanmasının ardından, bazı okul servis şirketleri mesafe ücretlerine uymayarak velilerden yüksek fiyat talep edebiliyor.

Velilerin yüksek fiyatlarla karşılaşmaları durumunda izleyebilecekleri çözüm yollarını uzmanlar açıkladı.

Tüketici Konfederasyonu Hukuk Komisyonu Başkan Yardımcısı Mücahit Saraçlı, bu yıl en kısa mesafenin 23 bin lira olarak belirlenmiş olduğunu ancak bazı servis şirketlerinin bu tutarı dikkate almayarak 70-80 bin lira civarında ücret talep ettiklerini belirtti.

OKUL İDARESİNE DİLEKÇE

Saraçlı, velilerin bu tür bir durumla karşılaştıklarında okul yönetimine dilekçe sunarak durumu bildirmeleri gerektiğini ifade etti. Ayrıca, fahiş fiyatların çözülmesi konusunda okul yönetimlerinin önemli bir rol oynadığını vurguladı.

Saraçlı, bu şirketlerin okul idaresinin izniyle servis hizmeti verdiklerini belirterek, eğer okul yönetimi durumu düzeltmezse velilerin ödeme makbuzlarıyla birlikte ilçe milli eğitim müdürlüklerine de şikayette bulunabileceklerini ifade etti.

HOSTES ÜCRETLERİ BİR HAYLİ YÜKSEK

Saraçlı, servislerde hostes bulundurmanın zorunlu olduğunu belirterek, servis şirketlerinin bu gerekliliği öne sürerek ücretlere yüzde 30 ek zam yapma yetkisine sahip olduklarını açıkladı. Ancak, Mücahit Saraçlı, hostes farkı eklendiğinde bile bazı servis şirketlerinin talep ettiği rakamların çok yüksek olduğunu vurguladı. “23 bin liralık yakın mesafe ücretine yüzde 30’luk zam yapılsa bile, 70-80 bin lira gibi fahiş rakamlar söz konusu olamaz. Bu tür talepler yasa ve hukuka aykırıdır ve haksız kazanç elde etme amacı taşır,” diye değerlendirdi.

Saraçlı, velilerin, ödemelerinin 104 bin liraya kadar olan kısmıyla ilgili makbuzları, ikamet ve okul adreslerini ve aradaki mesafeyi Tüketici Hakem Heyetlerine bildirmeleri durumunda yapılacak tespitler sonucunda parayı geri alma hakkına sahip olacaklarını belirtti.

Fahiş fiyat talep eden servis şirketlerinin yasal çerçevede idari para cezalarıyla karşılaşmaları gerektiğini ifade eden Saraçlı, bu konuda Milli Eğitim Bakanlığı tarafından inceleme ve denetleme yapılması gerektiğini vurguladı.

DAVALAR KISA SÜREDE SONUÇLANIYOR

Avukat Barış Ülker, bu konuda yürüttüğü bir davayı örnek vererek, mahkemenin servis şirketine ödenen paranın yasal faiziyle birlikte müvekkiline geri iadesine karar verdiğini aktardı.

Fahiş ücretlerle karşılaşan velilerin, öncelikle durumu servis şirketine bildirmeleri ve sonuç alamamaları durumunda Tüketici Hakem Heyetine başvurmaları gerektiğine işaret eden Ülker, Tüketici Hakem Heyetinin başvuruyu reddetmesi durumunda ise Tüketici Mahkemesine itiraz edilebileceğini belirtti.

Ülker, mahkemenin bilirkişi raporu gibi herhangi bir ek talebi olmadığında davaların kısa sürede karara bağlandığını ifade etti.

Vatandaşların dava sürecinin uzun süreceğini düşünerek mahkemeye başvurmaktan çekindiklerini belirten Ülker, "Veliler, ödedikleri fahiş ücretleri yüksek oranda faiziyle birlikte geri alabilirler. Velilerin yargılama masraflarından kaçınarak haklarından feragat etmemeleri gerekiyor. Hukuki mücadele sonucunda fazladan ödedikleri ücretlerin yanı sıra yargılama giderlerini de faiziyle birlikte geri alabilirler," dedi.

Kaynak: AA