Türkiye, son dönemde Çinli otomotiv devleri BYD ve Chery'nin milyar dolarlık yatırımlarıyla Avrupa'nın yeni otomotiv üretim merkezi haline geliyor.
Türkiye'nin Otomotivdeki Yükselişi
BYD ve Chery'nin toplam 2 milyar doları aşan yatırımlarıyla, yıllık 1.5 milyon araç üretim kapasitesiyle Avrupa'nın 5. büyük üreticisi haline geldi. 2023'te 35 milyar doları aşan otomotiv ihracatı, TOGG'un ardından uluslararası markaların elektrikli araç yatırımları ile gündemde.
Stratejik Avantajlar Neler?
Cumhurbaşkanlığı Yatırım ve Finans Ofisi Başkanı A. Burak Dağlıoğlu, Türkiye'nin otomotiv sektöründeki gücünü şu sözlerle özetledi:
"Türkiye artık sıfırdan bir araç tasarlayıp üretebilen, tüm değer zincirine hakim bir ülke konumunda. HIT-30 programı kapsamında iki uluslararası devin yatırım kararı alması, rekabetçiliğimizin en somut göstergesi."
Sektörün Lokomotifleri
TOGG: Tamamen yerli elektrikli araç üretimi
BYD: İstanbul'da kuracağı üretim tesisi
Chery: Samsun'da 1 milyar dolarlık elektrikli araç kampüsü
HIT-30: Yabancı yatırımcılar için özel teşvik paketi
Öne Çıkan Projeler:
BYD İstanbul yatırımı: 150.000 araç/yıl kapasite
Chery Samsun kampüsü: Batarya üretimini de kapsayacak
TOGG Gemlik fabrikası: 175.000 araç/yıl hedefi
Ekonomik Etkisi Ne Oldu?
✔ 500.000'e yakın istihdam
✔ Otomotiv ihracatının toplam ihracattaki payı %15
✔ Tedarik sanayisiyle birlikte 75 milyar dolar ciros