Bursa'daki Tofaş fabrikasında basın mensuplarıyla bir araya gelen Tofaş Türk Otomobil Fabrikası AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Cengiz Eroldu, şirketin 2016 yılını değerlendirdi, 2017'ye yönelik hedeflerini paylaştı.
Eroldu, Chrysler'in önce Mercedes'le bir işbirliğinin olduğunu ancak yürümediğini ve şirketin daha sonra Fiat tarafından alındığını hatırlatarak, İtalyan Amerikan uyumunun, Alman Amerikan uyumuna göre çok daha iyi olduğunu, bunun sonuçlarının da görüldüğünü söyledi.
Fiat Chrysler Automobiles'in (FCA), 2016 yılını da toplam 4,7 milyon otomobil satışıyla kapattığını 2,5 milyar avro kar ettiğini belirten Eroldu, Avrupa'da da rakamların iyi olduğunu belirtti.
Eroldu, grubun satışlarının Avrupa'da yüzde 11 arttığını, bunda en çok Egea/Tipo satışlarının olumlu etkisinin bulunduğunu vurgulayarak, "2016 yılında yaklaşık 100 bin Tipo satıldı. Avrupa'da Fiat Chrysler'in Avrupa'daki rakamlarını da olumlu yönde etkiledi." diye konuştu.
"Egea, işin akışını çok değiştirdi"
Eroldu, Tofaş'ın Ar-Ge yolculuğunun 1995'te deyim yerindeyse bir
"baraka"da 10 kişiyle başladığını, şimdi 700 kişiye ulaşıldığını
belirterek, şöyle konuştu:
"Egea, tabi işin akışını çok değiştirdi. Para her zaman kazanabilirsiniz ama asıl olan itibar kazanmak. Bize çok itibar kazandırdı. Hem Tofaş'a hem Türk otomotiv sektörüne ciddi itibar kazandırdı. Bu kadar yoğun Ar-Ge ve Ar-Ge yönetiminin de bizde olduğu bir proje oldu. Egea'nın bereketiyle para da kazanıyoruz ama para dışında itibar kazancı çok daha değerli bir şey oldu."
Egea'nın yüzde 70'ini kendilerinin yaptığını dile getiren Eroldu, "Niye yüzde 100 değil? Türkiye'de hala maalesef bazı test imkanları yok. Bugün Türkiye'de rüzgar tüneli yok. Yenişehir'de de fren test sistemleriyle başlanacak ama rüzgar tüneli gibi bir proje yok orada. Aracı kış şartlarında da denemeniz lazım. Biz Egea için Brezilya'da, Meksika'da test yaptık. Dünyanın birçok yerine araç gönderiyorsunuz." değerlendirmesinde bulundu.
"Kısa zamanda ÖTV üzerinde bir şey olacağını
beklemiyorum"
Eroldu, bazı sektörlere yönelik vergi indirimlerini hatırlatan bir
gazetecinin, "ÖTV konusunda hükümetten bir beklentiniz var mı?"
yönündeki sorusunu, "Hükümeti de anlıyoruz tabi otomotiv, ciddi bir
vergi kaynağı ülke için. Çünkü tamamen kayıt altında olan bir
sektör. Burada bizden çok Türk maliyesinin bilançosu bence daha
önemli, zaten onlar o açıdan değerlendiriyorlar. Maliye Bakanımız
da çok yakından takip ediyor piyasaları. Ama ben kısa zamanda ÖTV
üzerinde bir şey olacağını beklemiyorum açıkçası." diye
yanıtladı.
"3 bin kişi istihdam yarattık"
Şirketin üretim ve ihracattaki başarısına paralel olarak istihdamın
da geçen yıl önemli oranda arttığını vurgulayan Eroldu, "3 bin kişi
istihdam yarattık, çok ciddi bir rakam oldu. Bunun 500'ü bayan. Tek
şirkette Türkiye'de bu kadar büyük istihdam yakın zamanda
olmamıştır. Tabii bu kadar yeni arkadaşla yüksek hızda üretim
yapmak, kalite seviyesini korumak çok iddialı bir hedef oldu.
Egea'nın başarısından sonra mevcut gövde hattı yetmediği için
ikinci bir hat daha kurduk, bu sene de oraya yönelik 400-500
kişilik istihdamımız olacak." değerlendirmesinde bulundu.
Eroldu, firmanın beyaz ve mavi yakalı toplamda yaklaşık 10 bin kişiye istihdam yarattığını, yan sanayiyle bu rakamın 60 bini bulduğunu kaydetti.
Fabrikanın kurulu kapasitesini 400 binden 450 bine çıkardıklarını anlatan Eroldu, 430 binlik üretim rakamlarını yakalamaya çalışacaklarını belirtti.
Üç vardiya üretim yapan Tofaş, günde bin 500, 55 saniyede bir otomobil üretiyor.