Çoğunluk Etkisinden Nasıl Kaçınılır? Çoğunluk etkisi bilişsel bir önyargı olduğundan, mantıklı bir şekilde düşünmemize ve hareket etmemize yardımcı olan önyargı azaltma tekniklerini kullanarak bizim ve başkaları üzerindeki etkisini azaltabiliriz. Bu tür teknikler şunları içerir:
Çoğunluk Etkisinden Nasıl Kaçınılır?
Çoğunluk etkisi bilişsel bir önyargı olduğundan, mantıklı bir şekilde düşünmemize ve hareket etmemize yardımcı olan önyargı azaltma tekniklerini kullanarak bizim ve başkaları üzerindeki etkisini azaltabiliriz. Bu tür teknikler şunları içerir:
• Çoğunluk ipuçlarıyla aranıza mesafe koyun. Örneğin, bir karar vermeden önce akran baskısı uygulayan insanlardan uzaklaşarak bu ipuçlarından fiziksel mesafe oluşturabilir veya karar vermeden önce insanlarla konuştuktan sonra bir gün bekleyerek zamansal mesafe oluşturabilirsiniz.
• Yargılama ve karar verme için en uygun koşulları yaratın. Örneğin, çoğunluk etkisi altında bir karar vermeden önce, sakin bir yere gidebilir ve durumu düşünürken düzgün bir şekilde konsantre olabilirsiniz.
• Akıl yürütme sürecinizi yavaşlatın. Bu, sezgiye veya aceleci akıl yürütmeye güvenmek yerine, durumu yavaş ve analitik bir şekilde düşünmek için zaman ayırmayı içerir.
• Akıl yürütme sürecinizi açık hale getirin. Örneğin, çoğunluğa ait ipuçlarıyla ilişkili belirli bir eylem planını izleyip izlemeyeceğinizi tartışıyorsak, artılarını ve eksilerini açıkça sıralayabilir ve ardından hangi kararı ve nedenini açıkça sözlü olarak belirtebilirsiniz.
•Kararlarınızdan kendinizi sorumlu tutun. Bir karar çoğunluk etkisi veya diğer sosyal etki türleri nedeniyle alınmış olsa bile, vereceğiniz herhangi bir karardan nihayetinde sorumlu olduğunuzu kendinize hatırlatın.
• Bando vagonunu inceleyin. Örneğin, kimin tanıtımını yaptığını ve neden böyle yaptığını belirlemeye çalışın (örnek: bir pazarlamacı, insanların ürünlerini satın almalarını sağlamaya çalıştığı için o ürünü tanıtıyor).
• Banda vagonu etkisinin yaşandığı diğer durumları hatırlayın. Çoğunluk etkisini deneyimlediğiniz benzer durumları düşünmek, bunun üzerinizdeki mevcut etkisini değerlendirmenize, bu etkinin olası sonuçlarını belirlemenize ve bir şeyin popüler görünmesi, bunun doğru olduğu veya gerçek olduğu anlamına gelmediğini hatırlamanıza yardımcı olabilir.
• Alternatif seçenekleri değerlendirin. Örneğin, bando vagonu ipuçlarının önerdiğinden farklı bir hareket tarzı belirlemeye çalışın ve potansiyel avantajlarını göz önünde bulundurun.
• Psikolojik öz mesafe yaratın. Çoğunluk ipuçlarının ışığında nasıl hareket etmemiz gerektiğini düşünürken, psikolojik mesafe yaratarak, örneğin mesafeli bir dil kullanarak ve kendimize "Bu durumda ne yapmalısın?" diye sorarak rasyonel düşünme yeteneğimizi geliştirebiliriz.
• Kararlarınızın sonuçlarını öngörmeye çalışın. Çoğunluk etkisinin önerdiği eylem tarzını izlerseniz, özellikle de ne olacağı ve nasıl hissedeceğiniz gibi faktörler açısından sonuçları değerlendirin.
• Başkalarından geri bildirim alın. Örneğin, belirli bir çoğunluğun etkisinden etkilenme olasılığı düşük olan güvenilir kişilerle konuşabilir ve onlara muhakeme süreciniz hakkında ne düşündüklerini sorabilirsiniz.
Buna ek olarak, bize etki eden çoğunluk etkisinin nedenlerini belirlemek (örneğin uyum sağlama isteğimizi belirlemek) genellikle yararlıdır; çünkü bu, onu azaltmak için hangi teknikleri kullanmamız gerektiğini anlamamıza yardımcı olabilir. Bu bize, bando vagonu etkisine kapılma olasılığımız olan durumları belirlememize yardımcı olma avantajını verir. Örneğin, bando vagonu etkisini deneyimlemek üzere olduğumuzu hissettiğimiz takdirde nasıl tepki vereceğimiz konusunda standart bir aksiyon planı belirleyerek buna önceden hazırlanmamıza yardımcı olabilir.
Ayrıca, çoğunluk etkisine doğru bir şekilde yaklaşmak için genellikle potansiyel etkilerinin farkında olmamız gerektiğinden, çeşitli durumlarda karşımıza çıkan farklı çoğunluk etkilerini akılda tutmayı hatırlamak önemlidir. Bu, örneğin, başkalarından bir miktar baskı altındayken bir karar vermek üzereyken, kendimize bu etkiyi hatırlatmamız gerektiği anlamına gelir; böylece potansiyel etkisini doğru bir şekilde hesaplayabiliriz.
Son olarak, çoğunluk etkisinden kaçınmak genellikle faydalı olsa da, bunun, çoğunluğa ilişkin ipuçlarının her zaman yanlış olduğu ve illa göz ardı edilmesi gerektiği anlamına gelmediğini unutmamalıyız. Aksine, bazen sizi en uygun karara götüren değerli araçlar olabilirler.
Bu nedenle, bu ipuçlarını göz önünde bulundurmadan reddetmemeliyiz; bunun yerine onları çoğunluğun etkisine düşmeden rasyonel bir şekilde analiz ettiğimizden emin olmalıyız. Bu, örneğin, hangi kitabı okuyacağımıza veya hangi ürünü satın alacağımıza karar vermeye çalışıyorsak, rasyonel bir şekilde analiz ettiğimizden emin olduğumuz ve mümkünse diğer ilgili faktörleri de dikkate aldığımız müddetçe, büyük olasılıkla, insanların bıraktığı puanlara ve incelemelerden yararlanabileceğimiz anlamına gelir.
Genel olarak, çoğunluk etkisini azaltmak için, çoğunluğa giden ipuçlarından uzaklık yaratmak, muhakeme sürecimizi yavaşlatmak, kararlarımız için kendimizi sorumlu tutmak, kararlarımızın sonuçlarını görselleştirmek ve alternatif seçenekleri düşünmek gibi çeşitli önyargı azaltma tekniklerini kullanabiliriz. Ek olarak, çoğunluk etkisinin nedenlerini belirlemek genellikle yararlıdır ve bando vagonu etkisi sorunlu olabilse de, çoğunluğa yönelik ipuçlarının mutlaka yanlış olmadığını hatırlamak önemlidir; bu nedenle genellikle onları reddetmek yerine, düzgün bir şekilde değerlendirmeniz gerekir.
Çoğunluk Etkisinden Nasıl Faydalanılır?
Bazı durumlarda, insanların düşünce ve eylemlerini etkilemek için sürü etkisinden yararlanmak faydalı olabilir. Örneğin, bir yazar isek, insanları kitabımızı satın almaya teşvik etmek için, etkili kişilerden gelen tanıtım yazıları veya en çok satanlar statüsüne ilişkin bildirimler gibi, genel geçer ipuçlarını ve benzer sosyal kanıt sinyallerini kitap kapağımıza eklemek isteyebiliriz.
Çoğunluk etkisini optimal bir şekilde kullanmak için, önce ne olduğunu, insanların bunu neden deneyimlediğini ve insanları nasıl etkileyebileceğini anlamak önemlidir. Ardından, kendimize aşağıdaki gibi sorular sorarak, kendi özel durumumuzda en iyi şekilde nasıl uygulanacağını belirlemek için durumu değerlendirmeliyiz:
•Hangi sonucu elde etmeye çalışıyorum?
•Hedef kitlem kim?
•Çoğunluk etkisi ile ilgili şeyler söz konusu olduğunda, hedef kitlenin özellikleri nelerdir? Örneğin yalnızca bir grup insanı mı, yoksa birden çok kişiyi mi hedefliyorum? Birden fazla grubu hedefliyorsam, bu gruplar sosyal olarak hangi yönlerden birbirinden farklıdır?
•Hangi temel psikolojik mekanizmalar, hedef kitlemin çoğunluk etkisini yaşamasına neden olabilir? Örneğin, hedef kitledeki insanlar, diğer insanların bilgi değerlendirmesine güvendikleri için daha fazla sürü etkisi yaşama ihtimali var mı?
•Pratikte bir bando vagonu etkisini teşvik etmek için ne yapabilirim? Örneğin, bu tür bir sürü etkisi yaratmak için hangi sosyal kanıt işaretlerini kullanabilirim?
•Çoğunluk etkisi yaratmak için kullanabileceğim farklı yaklaşımlara hedef kitlem nasıl tepki verecek? Spesifik olarak, hedef kitlem hangi yaklaşımlara olumlu yanıt verecek ve hangi yaklaşımlara olumsuz yanıt verecek ve neden?
Bazen, başlangıçta ihtiyacımız olan tüm ilgili bilgilere sahip olmayabiliriz. Örneğin, hedef kitlemizin farklı yaklaşımlara nasıl tepki vereceğini hemen bilemeyebiliriz. Gerekli bilgileri almak için yapabileceğimiz birkaç şey vardır:
• İnsanların neden ve nasıl davrandıklarının veya empati boşluğu gibi sorunlardan dolayı nasıl hareket edeceklerinin her zaman tam olarak farkında olmadıklarını akılda tutarak, bakış açılarını doğrudan elde etmek için ilgili kişilerle konuşmalıyız.
•İlgili bireyleri gözlemlemeliyiz, örneğin pratikte çoğunluk ipuçlarına nasıl tepki verdiklerini görmek için, aynı zamanda davranışlarını gözlemlememizin, ne düşündükleri ve neden böyle davrandıkları konusunda bize sınırlı bilgi verdiğini unutmamalıyız.
•İlgili iç görüleri elde etmek için ilgili araştırmaları ve vaka çalışmalarını göz önünde bulundurmalıyız; örneğin, bir web sitesi tasarlıyorsak, ilgili web sitelerini inceleyebilir ve derecelendirmeler ve incelemeler gibi ana hat ipuçlarının insanların görüşlerini nasıl etkilediğini inceleyebiliriz.
•Yaklaşımlarımızın kendi durumumuzda ne kadar iyi çalıştığını doğrudan test etmek için deneyler yapmalıyız.
Genel olarak, bando vagonu etkisinin kullanılması çok çeşitli durumlarda faydalı olabilir. Etkin bir şekilde kullanmak için, önce sürü etkisinin nasıl çalıştığını öğrenmeli, ardından hedef kitlemizin kim olduğu ve elde etmeye çalıştığımız sonuçların neler olduğu gibi yönleri göz önünde bulundurarak ve bireyleri gözlemleme ve deneyler yürütme gibi yöntemlerle ilgili bilgileri toplayarak, onu nasıl kullanmamız gerektiğini belirlemek için durumumuzu değerlendirmeliyiz.
Çoğunluk Etkisinde Bireysel Varyasyon
İnsanların, sürü etkisine duyarlılığı konusunda önemli ölçüde bireysel değişkenlik vardır - ki bunlar, çeşitli kişisel ve durumsal faktörlere atfedilebilir.[9], [22], [26] Bu, farklı insanların farklı derecelerde, farklı şekillerde ve farklı nedenlerle çoğunluk etkisinden etkilenme olasılığı olduğu anlamına gelir.
Örneğin, siyaset söz konusu olduğunda, mevcut siyasi partisine güçlü bir şekilde yatırım yapan insanlar, muhtemelen sadece anketlerde iyi gidiyor diye muhalif bir partiye oy vermezken, bu anketler kime oy vereceğinden emin olmayan insanlara yön verebilir - hele ki bu kişilerin hali hazırda güçlü politik inançları yoksa...[32]
Bando vagonu etkisindeki "bireysel varyasyon" kavramı, genel olarak Asch'ın Uyum Deneyi olarak adlandırılan, konuyla ilgili en iyi bilinen deneylerden birinde gösterilmektedir ve bu deney aşağıdaki gibi anlatılmaktadır:[33]
Sekiz kişiden oluşan bir gruba, bir dizi basit, açıkça yapılandırılmış algısal ilişkiyi değerlendirmeleri talimatı verildi: Görevleri, belirli bir çizginin uzunluğunu, birbiriyle eşit olmayan 3 çizgiden biriyle eşleştirmekti.
Grubun her üyesi kararlarını diğerlerine açıkladı. Bu monoton testin ortasında, bir kişi, kendisini aniden tüm grup tarafından yalanlanırken buldu ve bu çelişki, deney sırasında tekrar tekrar tekrarlandı.
Söz konusu grup, 1 üyesi hariç, daha önce deneyciyle görüşmüş ve belirli noktalarda yanlış ve oybirliğiyle karar vererek yanıt verme talimatlarını almıştı. Çoğunluğun hataları büyüktü… Ve kontrol koşullarında rastlanmayan bir düzendeydi. Oybirliğiyle çoğunluğun ortasında bir azınlık konumuna yerleştirdiğimiz seçkin kişi ("kritik özne") araştırmanın ana konusuydu. Muhtemelen hayatında ilk kez, bir grubun duyularının kanıtlarıyla oybirliğiyle çeliştiği bir durumla karşı karşıya kaldı…
Araştırmanın nicel sonuçları açık ve netti...
Çoğunluğa doğru belirgin bir eğilim vardı. Kritik gruptaki tüm tahminlerin üçte biri, çoğunluğun çarpıtılmış tahminleriyle aynı veya bu yöndeki hatalardı. Bu bulgunun önemi, üyelerinin tahminlerini yazılı olarak kaydettiği kontrol gruplarında sanal olarak hata bulunmadığının ışığında netleşiyor.
Aynı zamanda çoğunluğun etkisi tam olmaktan uzaktı. Kritik gruptaki tahminlerin üstünlüğü (%68), çoğunluğun baskısına rağmen doğruydu.
Aşırı bireysel farklılıkların kanıtlarını bulduk. Kritik grupta istisnasız olarak her zaman bağımsız kalan denekler de vardı - ve neredeyse her zaman çoğunluğa uyanlar da vardı…
Eleştirel deneklerin verili koşullara verdikleri tepkilerdeki farklılıklar da aynı derecede çarpıcıydı. Deney boyunca tamamen kendine güvenen denekler vardı. Diğer uçta ise yönünü şaşırmış, şüpheye düşmüş ve çoğunluktan farklı görünmemek için güçlü bir dürtü yaşayanlar vardı.
Buna göre, çoğunluk etkisi bazen kapsam olarak sınırlıdır, yani belirli bir durumdaki kişilerin yalnızca bir kısmını etkiler.[34]
Ters Bando Vagonu Etkisi
Ters bando vagonu etkisi (belirli bağlamlarda "züppe etkisi" olarak da adlandırılır), insanların bir şeyi yapmaktan kaçınmasına neden olan bilişsel bir önyargıdır, çünkü diğer insanların bunu yaptığına inanırlar.[35] Örneğin, ters çoğunluk etkisi, birçok kişinin o markayı giydiğini gördükten sonra, birinin lüks bir giysi markası giymekten kaçınmasına neden olabilir.[36]
Bu nedenle, ters çoğunluk etkisi, insanları uygun davranışlarda bulunmalarına neden olan çoğunluk etkisinin aksine, onları uygun olmayan davranışlarda bulunmaya yönlendirerek, insanları normal çoğunluğa göre zıt bir şekilde etkiler.[37], [38]
Ters çoğunluk etkisi, benzersiz hissetme arzusu ve diğerlerinden ayrılma arzusu gibi çeşitli psikolojik mekanizmalar tarafından yönlendirilebilir.[6], [8] Örneğin, bir çalışma, insanlar belirli bir ürünü satın almış olabilecek diğer kişilere yakın olduklarında, insanların benzersiz olma arzusunun o üründen kaçınmalarına neden olabileceğini bulmuştur.[38]
Bununla birlikte, başkaları tarafından yapılanlara aykırı olan ters yönlü davranışların her zaman ilişkili bilişsel önyargı tarafından yönlendirilmediğini unutmamalıyız. Örneğin, o adaya duyulan sempati nedeniyle, adayın kazanması olası görülmediğinde (bazen "ezilen etkisi" olarak adlandırılan bir fenomen) insanlar bir siyasi adayı desteklemeye daha yatkın hale gelirler.[39], [40], [41], [42] Benzer şekilde, diğer durumlarda, stratejik düşünceler gibi şeyler insanların ters yönlü davranışlarını yönlendirebilir.[42]
Sosyal Normlar
Sosyal normları anlamak, çoğunluk etkisini anlamamıza yardımcı olabilir. Sosyal normlar söz konusu olduğunda, genellikle iki ana norm türü arasında bir ayrım yapılır:[12], [43], [44]
• İnsanların tipik olarak onaylayıp onaylamadıklarını temsil eden ihtiyati normlar.
• İnsanların pratikte tipik olarak yaptıklarını temsil eden tanımlayıcı normlar.
Bu normlar, ihtiyati tedbir normlarının tanımlayıcı normlarla eşleştiği durumlarda "uyumlu" veya iki tür normun uyuşmadığı durumlarda "uyumsuz" olabilir. Örneğin, insanlar tipik olarak çöp atmayı onaylamıyorsa (yani, buna karşı bir ihtiyati norm varsa), o zaman uyumlu bir tanımlayıcı norm, insanların gerçekte nadiren çöp atması, uyumsuz bir tanımlayıcı norm ise insanların sıklıkla çöp atmasıdır.[44]
İnsanların bu normları formüle etmeleri ve algılamaları, gözlem, iletişim ve önceden var olan kişisel tutumlar gibi çeşitli faktörlere dayanmaktadır.[45]
Ayrıca, sosyal normların belirginliği (İng: "salience"), bu normların herhangi bir durumda insanları nasıl etkilediğini de etkileyebilir.[44] Spesifik olarak, genel olarak, bir norm ne kadar belirginse, yani insanlar belirli bir zamanda onun farkındaysa, bu norm insanları o kadar güçlü etkiler ve bu, özellikle birden fazla farklı norm kümesi arasında bir çatışma olduğunda önemlidir.[11]
Not: Sosyal normları tartışırken bazen, kuralcı normlar (ne yapılması gerektiği ) ve yasaklayıcı normlar (ne yapılmaması gerektiği ) arasındaki ayrım gibi başka ayrımlar da kullanılır.[46]
Sürü Psikolojiyle ilgili Özet Bilgiler ve Sonuçlar
• Çoğunluk etkisi, başkalarının da aynı şeyi yaptığına inandıklarında, insanların belirli bir şekilde düşünmesine veya davranmasına neden olan bilişsel bir önyargıdır.
• Hangi siyasi adaya oy verecekleri, hangi ürünleri satın alacakları ve hangi yatırıma para harcayacakları gibi konularda çoğunluk etkisi insanları etkileyebilir.
• İnsanlar, onaylarını almak için başkalarıyla uyumlu olmak istedikleri, başkalarının görüşlerine güvenmenin faydalı olduğuna inandıkları veya fırsatı kaçırma korkusu gibi ek mekanizmalar tarafından motive edildikleri gibi çeşitli nedenlerle çoğunluğa maruz kalırlar.
• Çoğunluk etkisini azaltmak için, çoğunluğa giden ipuçlarından uzaklaşma, muhakeme sürecimizi yavaşlatma, kararlarımızdan kendimizi sorumlu tutma, kararlarımızın sonuçlarını görselleştirme ve alternatif seçenekleri göz önünde bulundurma gibi çeşitli önyargı azaltma tekniklerini kullanabiliriz.
• Bando vagonu etkisini azaltırken, genellikle ilk olarak çoğunluğa etkimizin nedenlerini belirlemek faydalıdır ve ayrıca çoğunluk etkisi sorunlu olabilse de, çoğunluğa yönelik ipuçlarının her zaman yanlış olmadığını hatırlamak önemlidir. Bu nedenle onları düşünmeden reddetmek yerine, genellikle bunları doğru bir şekilde değerlendirmemiz gerekir.
Yazılarımın bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için üst düzey çabayı gösteriyorum. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bana ulaşın!
Seçimlerinizde Sürü Psikolojisiyle hareket etmek bazen avantajlı olmakla birlikte çoğunlukla zararlı olabiliyor. Bir kerede daha düşünün çünkü her seçim bir vazgeçiştir...