NEDEN VE HALA KİTAP?
Okuma üzerine olacak bu serimizde şu ana kadar yazma üzerine odaklandık. Ama işin zeminini oluşturuyorduk. Şimdi artık sıra geldi okumaya... Neden okumalıyız ve neden hala kitaplar halinde okumaya ihtiyacımız var?
Şu ana kadar yazdıklarımız, bu soruların cevap tohumlarını da içeriyor. Görsel iletişim okumanın yerini tamamen alamaz çünkü görsel iletişim yeterince sembolik bir dil değildir. Görseli zengin kılan, konuşmadır, ama o da sözlü iletişimdir, yazılı iletişim değil.
Tabii ki görsel dil, bazı açılardan çok güçlüdür. Bir animasyon, bir olayın canlı gerçekleşmesinin kaydı vb. konularda görsellik baştacıdır. Ama bir şeyleri modelleyerek ve soyutlayarak anlatma ihtiyacı durumunda soyutlaştırmanın kralı olan dili kullanmamız gerekir.
Peki tamam, insanlar arası iletişimde dilin çok kritik bir yer oynadığı açık, bunu kabullendiniz diyelim. Ne de olsa hayvanlar arasında da görsel iletişim var ama dilin yokluğunda çok kısıtlı kalıyor. İyi de konuşma görselleri işimizi görmez mi? Yani kayıtlar, konuşmalar...
Bunlar da özel olarak bir kitabı andıracak şekilde yapılandırılırlarsa, işimizi belirli ölçüde görürler ancak. Çünkü kitap, sadece yazılı formatta bir şey olmanın ötesinde, bir konuya bütüncül bir bakıştır. Kitap bir konuyu hacimli olarak ve belirli bir bütünlükte ele alır.
Youtube videolarının bu nitelikte olmasını sağlarsanız, bir youtube videolar akışı da benim için 'kitap' olur. Yine de videoların yanında içerik metinlerinin de yer alması çok daha iyi olacaktır.
Bu arada yazılı olan yeterli diye bir durum da yok. Mesela blog girdilerinden oluşan ve aramayla parça parça erişilmiş bir bilgiler yığını, özümsenmiş bir bilgi değildir. Yani kitap formatını kullanmadan parça parça yazılı bilgilerden beslenmek yetmez.
Verinin dört aşamasını düşünün. Ham veri var. Bunları toparlayıp malumat haline (information) getiririz. Ondan bilgi ve bilgiden de bilgelik üretiriz. İşte bu süreç içinde kendinizde bilgi ve bilgelik oluşturmak için kitaplara ihtiyacınız var.
Sadece görsel bilgilerle, sadece arama sonuçlarından elde edilmiş derinliksiz parça parça okumalarla bilgi edinmeniz zor, bilgelik edinmenizse nerede imkansızdır. Olsa olsa ham veriler ve malumat elde edersiniz.
Bilgeliğin yolu kitaplardan veya kitap içeriğine yaklaşan görsel kaynaklardan geçiyor. Kitaplardan uzak kalan, derinlikten uzak kalır.