Fotoğrafçılık alanlarından belki de en zoru foto-muhabirlik yani haber fotoğrafçılığıdır. Çoğu zaman ayar yapmaya vakit olmayabilir bu sebeple haber fotoğrafçısı bulunduğu mekâna, koşullara göre iyi bir gözlem yapmalı ve en hızlı şekilde karar vererek çekime başlamalıdır. Haber fotoğrafı metne dökülen haberi destekler nitelikte olmalıdır.

Haberin hikayesini kadraja sığdırmaya çalışmak etkili haber fotoğrafçılığı için en önemli kıstastır. Çünkü haber fotoğrafları tarihin en önemli tanıklarıdır. Gerçekleşen olayın zamanına yeniden dönme şansımız asla yoktur ama fotoğraflar sayesinde olay günü ve anı hafızalarımızda yeniden canlanır ve tarihi belgelediği için kanıt olarak kullanılır.



Foto-muhabir ne demektir?

Haber fotoğrafçılığı yapan kişilere foto muhabir denilmektedir. Foto muhabirler fiziksel tehlike, hava durumu, kalabalıklar, fiziksel erişim kısıtlaması gibi sorunlara önceden hazırlıklı olmalı önemli kararları anında alabilmeli ve her türlü koşula uygun ekipman bulundurmaya çalışmalıdırlar.

Örneğin fiziksel erişim kısıtlaması bulunan mekanlardaki olayları uzaktan çekebilmeleri için teleobjektif bulundurmaları gerekir. Aksi halde ya görüntüyü yakalayamaz ya da düşük mm bir lens ile uzaktan çekim yaptıklarında bulanık ve kalitesiz fotoğraflar elde ederler. Bu durum bazen haber atlatmaya sebep olur ve yayın kuruluşları en iyi fotoğrafı çeken başka bir fotoğrafçının görüntüsünü kullanmayı tercih ederler. Fotoğrafsız haber, inandırıcılığı düşüreceğinden muhakkak haberi destekler nitelikte bir görsel olmalıdır.



Haber Fotoğrafı Nasıl Çekilir? Haber Fotoğrafının Özellikleri Nelerdir?

Haber konusuna ve mekanına göre ayarlar ve çekim şartları da değişmektedir. Birkaç başlıkta haber fotoğrafçılığını inceleyelim:

Hareketli Haber Fotoğrafları:

Etkinlikler, spor müsabakaları, kazalar, savaş ve çatışma fotoğrafları gibi hareketin sürekli olduğu haber fotoğraflarını etkili biçimde çekebilmek için enstantane öncelikli ayar kullanılmalıdır. Yüksek enstantane değerlerine (ör. 1/200) uygun diyafram ve ISO ayarı yaparak veya enstantane öncelikli modda çekim yaparak netliği koruyarak hareketi dondurmaya çalışılmalıdır.

Doğru ayarlar yapıldığında çekilen fotoğrafa bakan kişiye olay mekânındaymış hissi verilebilir ve hareketin devam ettiği algısı yaratılabilir.



Haber fotoğrafçılığı tür olarak portre fotoğrafçılığı ile benzer özellikler taşımaktadır. Portre fotoğrafları nasıl ki duygu iletme amacı taşır haber fotoğrafçılığında da aynı kural geçerlidir. İnsan odaklı her fotoğraf türünde olduğu gibi kadraja yerleştirdiğimiz objeler ve yakaladığımız an fotoğrafa bakan kişiye bir duygu bir mesaj iletir. En doğru mesajı iletmek için objektiften bakarken duygusal davranmamalı, analitik düşünerek mesajımızı oluşturmalıyız.



Savaş Fotoğrafları

Hem fiziksel hem duygusal anlamda dünyanın en zor fotoğrafçılık alanıdır diyebiliriz. Savaş bölgelerinde fotoğrafçı hem kendini korumaktan hem etkili ve estetik hikâye oluşturabileceği kareleri yakalayabilmek için duygularını kontrol altına almaktan sorumludur. Savaş ve çatışma bölgelerinde konuya fazla yakınlaşmak tehlikeli olabileceği için mm genişliği yüksek olan teleobjektifler ile çalışmalı ve enstantane ayarını yüksek tutmalıdır (ör. 1/200). Çünkü bu tür haber fotoğrafları aksiyon içermelidir.

Magazin ve Röportaj Haber Fotoğrafları

Bu tür haberleri görselleştirmek haberin okunurluğunu arttırır. Magazin ve röportaj fotoğrafları metinden daha fazla önem arz etmektedir. Bu sebeple foto muhabire düsen görev en az editörünki kadar kritiktir. Magazine konu olan veya röportaj yapılan kişinin mesleğini veya dikkat çeken özelliklerini öne çıkaran kompozisyonlar oluşturularak fotoğraflanmalıdır. Foto muhabir bu tür haberlerde genel olarak sanatsal ve artistik portre fotoğraflar çekmelidir. Etkili magazin ve röportaj fotoğrafları çekebilmek için dikkat edilmesi gereken başlıca hususlar şunlardır:

-          Çekilecek fotoğraf insan konulu klasik röportaj fotoğrafları ise portre fotoğraf teknikleri kullanılmalıdır. En iyi portre fotoğraflar dar açılı objektifler (teleobjektif) ile çekilir (Ör. 70-200mm). Geniş açılı lensler kişinin suratını yayılmış göstereceğinden ortaya çıkan görüntü hoş olmayacaktır. Ayarlarımız ise diyafram öncelikli olmalıdır.

-          Fotoğrafta karmaşaya yer verilmemelidir. Arka planı sade kullanmak mümkün olmayacaksa arka planı flulaştırma yöntemi seçilebilir. Bunun için de en düşük diyafram değerleri kullanılmalıdır (f.2.8 / f.3.5 gibi). Arka plan olabildiğince sade olmalıdır. Diyafram değeri ne kadar küçülürse arka plandaki karmaşa o ölçüde yok edilebilir. Bazı durumlarda kurallar esnetilebilir mesela iletmek istediğimiz mesaj karmasa ise, yani fotoğraftaki nesnelerin ve renklerin karmaşası kompozisyona katkı sağlıyorsa dağınıklık kadraja alınabilir.

-          Tek amacımızın kişiyi ön plana çıkarmak olduğu fotoğraflarda sade bir fon önünde çekim yapılmalıdır. Fotoğrafta dikkat dağıtan nesne olamaması hem fotoğrafçının hem de okuyucunun kişiye ve duyguya daha kolay odaklanmayı sağlar. Bu tür röportaj fotoğrafları genellikle dergilerde kullanılmaktadır.

-          Portre fotoğraflar vesikalık gibi olmamalıdır. Kişilerin objektife bakmadığı fotoğraflar daha etkileyici ve estetik görünmektedir. Aşağıdaki gibi fotoğraflar, genellikle magazin haberlerinde veya röportaj metinlerinde kullanılır. Haber fotoğraflarından farkı, sanatsal bir çekim yapılmış olmasıdır.

-          Etkili sanatsal fotoğraf için kişilerin yüzünde gölge bulunmayacak ışık ayarı yapılmalıdır. Özellikle öğle saatlerinde gölge engellemek için reflektör veya flaş kullanılabilir. Bu zaman diliminde insan yüzünde oluşacak mavi tonları daha sıcak gösterebilmek için gold reflektör kullanılabilir. Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın aşağıdaki fotoğrafı, portre sınıfına giren bir çekim örneğidir. Haber tasarımında kullanılacak portre fotoğraflar, sanatsal portreler gibi ışık oyunları yapılarak çekilmemelidir. Habere konu olan kişinin yüzü, fotoğrafta net bir şekilde görülebilmelidir. 

-          Magazin fotoğraflarının çoğunda anı yakalamak gerektiği için kompozisyon oluşturma kaygısından ziyade konuyu en net şekilde yakalama amacı güdülmelidir. Örneğin bir etkinlikte veya bir mekânın çıkışında görüntülemek istediğimiz kişiler var. Etkinlik kapalı mekânda ve sabit ışıklı bir ortamda ise ayarlarımızı yapıp çekime başlayabiliriz. Fakat görüntülemek istediğimiz kişi örneğin arabasından inip bir mekâna giriş yapacaksa ve onu çekmek için başka fırsatımız yoksa ayar yapmaya çalışmak kişiyi kaçırmamıza ya da bozuk görüntüler elde etmemize sebep olabilir. Bu yüzden makinemizdeki çekim modlarını kullanabiliriz. Hareketi dondurmayı hedeflediğimiz çekimlerde enstantane öncelikli mod (spor mod) veya otomatik mod kullanabiliriz. Titreşim önleyici özellikteki lensleri tercih ederek fotoğraftaki hareket kaynaklı bozulmayı bir nebze önleyebiliriz.

Yukardaki örneklerdeki gibi durumlarda çoğu zaman kişileri durdurup poz vermelerini ve duruma uygun ayar yapmanızı beklemelerini sağlayamayız. Bu sebeple enstantane ayarımızı yüksekte kullanabileceğimiz diğer ayarları da yapıp hızlı davranmalıyız. Ve kişilere olabildiğince yakın olmaya çalışmalıyız.

 

Muhabir: Suzan Zeki