Deprem tatbikatı, deprem olmadan yapılması gerekenleri bize anlatır. Heyecana mahal vermeden küçük ya da büyük şiddetli deprem olsun fark gösterilmeksizin deprem anında yapılması gerekenlerin neler olduğu bilinmelidir. Peki “Deprem tatbikatında neler yapılır?” İşte merak edilenler…

DEPREM TATBİKATI NASIL YAPILIR?

Deprem tatbikatı sırası çok önemlidir. Belirlenen sıraya göre herkes hareket etmek zorundadır. İşte sırasıyla deprem tatbikatında yapılması gerekenler:

Deprem Anı Uygulaması (Çök-Kapan-Tutun Hareketi):

• Okulda deprem anı uygulaması, ders saatinde ve kapalı alanda yapılıyor ise öğretmenin “Deprem!” diye bağırması veya bir anons ile başlar.

•Öğrenciler ve öğretmen sakin kalarak bulunulan yerde Çök-Kapan-Tutun hareketini yaparlar: Pencerelerden, raf, dolap veya benzeri ağır ve sabitlenmemiş eşyalardan uzak, güvenli bir alanda veya sağlam bir nesnenin yanında “Çök”. Özellikle sırt pencerelere dönük bir şekilde kapanarak bir elle baş ve enseyi düşen nesnelerden koru. O Tehlike sona erene kadar (ikinci bir uyarıya kadar) yanındaki büyük ve ağır eşyalara sıranın ayakları olabilir. Tutunarak kendini sabitle. Eğer hiçbir eşya yok ise bir el yere konularak destek alınır. Tutunulan kolun üzerine yüz koyularak düşen cisim ve nesnelerden yüz ve gözler korunur.

• Deprem uygulaması anında, açık alanda bulunuluyorsa dışarıda kalmaya devam edilir.

Binalardan, direklerden, duvar diplerinden uzakta durulur. Binalardan düşebilecek cam kırıkları, sıva gibi nesnelere karşı bulunulan yerde yine Çök-Kapan-Tutun hareketi yapılır.

•İkinci uyarı veya anons ( 2 dk sonra) ile depremin bittiği bilgisi verilir ve tahliye aşamasına geçilir.

Deprem tatbikatında neler yapılır

Tahliye Tatbikatı:

•İkinci anons ile öğrenciler ve öğretmenler, okul idaresi tarafından belirlenmiş olan tahliye güzergahında, öncelik ve sınıf sırasına göre tek sıra halinde, Acil Çıkış (yangın) merdivenleri veya merdivenlerin duvara yakın olan taraftan başın üstüne kitap veya ellerle koruyarak dışarıya çıkarlar.

•Öğretmen, tahliye esnasında öğrencileri yönlendirir, engelli öğrenci var ise en son o öğrencinin tahliyesini sağlayarak sınıfı ve binayı boşaltır. Engelli kişinin tahliyesinde gerektiğinde diğer öğrenciler de destek verir.

• Okul Afet ve Acil Durum Planında önceden belirlenmiş olan “Acil Durum Toplanma Alanında"; binalardan, elektrik direkleri ve panosundan, yapısal olmayan düşebilecek nesnelerden uzak, okul bahçesinde her sınıf kendi içinde halka oluşturacak şekilde bekler.

•Sınıf öğretmenleri tarafından yoklama yapılarak toplanma alanında eksik olan öğrenci, öğretmen ve personel tespiti yapılır.

• Okul idaresi tarafından önceden hazırlanan “Okul Afet ve Acil Durum Planı” kapsamında oluşturulan “Arama-Kurtarma ve İlkyardım Ekibi”, “Tahliye, Güvenlik ve Aile İlişkileri Ekibi” ve “Tespit – Onarım İyileştirme Ekibi” müdahale sürecine ait görevlerini yerine getirirler.

Deprem tatbikatında yapılması gerekenler

•Herkesin okulu terk ettiğinden emin olunur.

• Okulun elektrik, su ve doğalgazı kesilir.

• Acil durum toplanma alanına toplanan öğrenci, öğretmen ve personelin güvenli alanda beklemeleri, yetkililerin yönlendirmesi yapılana kadar okuldan kimsenin ayrılmaması sağlanır.

• Okul idaresi veya yetkilendirilen tatbikat sorumluları, tatbikatı gözlemleyerek form ve kontrol listelerini doldururlar.

• Tatbikatın sonunda kısa bir değerlendirme yapılarak tatbikatta yaşanan olumlu ve olumsuz yönlere ilişkin okul idaresi, öğretmen, öğrenci ve ekip sorumluları geribildirim verirler, acil durumlarda nasıl daha etkin müdahale sağlanabileceğine yönelik öneriler geliştirilir. Tatbikat raporu sorumlu kişilerce hazırlanır.

Kaynak: Derya Sarıtepeci