Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kocaeli'de gerçekleştirilen Gebze-Darıca Metro Hattı tren entegrasyon testlerine katıldı. Bakan Uraloğlu, hattın tüm aşamalarında yerli mühendislik ve teknoloji kullanıldığını vurgulayarak, “Gebze OSB-Darıca Metro Hattı, inşasından sinyalizasyon sistemine kadar tamamen Türk mühendislerinin ürünü olarak geliştirilen ilk metro hattı olma özelliğini taşıyor” dedi.
Ayrıca, yerli ve milli demiryolu projelerindeki gelişmeleri de paylaşan Uraloğlu, Sakarya'daki Türasaş tesislerinde 225 kilometre hıza ulaşabilen ilk yerli ve milli elektrikli hızlı tren setinin üretimine başlanacağını duyurdu.
Raylı Sistemlerde Büyük Adımlar
Bakan Uraloğlu, Gebze-Darıca Metro Hattı Test Sürüş Programı kapsamında düzenlenen etkinlikte konuşarak, Türkiye genelinde raylı sistem projelerine yönelik yapılan çalışmalara değindi. Uraloğlu, “Kent içi raylı ulaşım projelerine büyük önem veriyoruz. Şu ana kadar ülke genelinde 434 kilometrelik kent içi raylı sistem hattını tamamladık ve vatandaşlarımızın hizmetine sunduk. Bunun yanı sıra Kocaeli, İstanbul ve Bursa’da toplam 73,4 kilometrelik raylı sistem hattının inşası devam ediyor” dedi.
Bakanlık olarak şehir içi ulaşımı rahatlatmak için birçok proje üzerinde çalıştıklarını belirten Uraloğlu, Ankara, Sakarya ve Trabzon'da toplam 67 kilometre uzunluğunda yeni raylı sistem projelerinin hazırlıklarının sürdüğünü aktardı. Ayrıca, İstanbul, Ankara, Samsun ve Konya'da toplam 126,7 kilometrelik yeni metro hatlarının yapımının planlandığını da sözlerine ekledi.
Türkiye'nin ulaşım altyapısını güçlendirmeye yönelik yatırımlara devam edeceklerini belirten Uraloğlu, kent içi ulaşım projelerinin vatandaşların yaşam kalitesini artırmada önemli bir rol oynadığını vurguladı.
Kent İçi Raylı Sistem Uzunluğu 634,1 Kilometreye Çıkıyor
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Gebze-Darıca Metro Hattı’nın test sürüşü sırasında kent içi raylı sistem projeleri hakkında önemli açıklamalarda bulundu. Mevcut projelerin ilerleyişine değinen Uraloğlu, raylı sistem ağının genişletilmesiyle ilgili şunları söyledi:
"Yapımı devam eden ve planladığımız projelerimizi hayata geçirdiğimizde, şu ana kadar ülke genelinde inşa ettiğimiz 434 kilometrelik kent içi raylı sistem uzunluğunu 634,1 kilometreye çıkarmış olacağız. Yani, Gebze’den yola çıktığımızda Sinop’a, Antalya’ya ya da sınırlarımızı aşarak Sofya’ya ulaşacak kadar bir uzunluktan bahsediyoruz. Bizleri bugün bir araya getiren Gebze OSB-Darıca Sahil Hattı Projemiz, Kocaeli’de hayata geçirdiğimiz üç büyük kent içi raylı sistem projesinden biri.”
Bakan Uraloğlu, geçtiğimiz yıl Kocaeli’de 3,1 kilometre uzunluğundaki Şehir Hastanesi tramvay hattının hizmete açıldığını hatırlatarak, “Bu hattın yapım çalışmalarını 1,5 yıldan kısa sürede tamamlayarak Büyükşehir Belediyemiz ile halkımızın hizmetine sunduk. Şehir Hastanesi’ne ulaşım süresi bu sayede 15 dakikaya düştü” şeklinde konuştu.
Kent içi ulaşımı daha hızlı, konforlu ve erişilebilir hale getirmek için yatırımların sürdüğünü vurgulayan Uraloğlu, Türkiye’nin raylı sistem ağının genişletilmesine yönelik çalışmaların hız kesmeden devam edeceğini belirtti.
Kocaeli'nde Ulaşım Dönüşümü: Kuzey Hafif Raylı Sistem Hattı ve Gebze OSB-Darıca Sahil Hattı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kocaeli'de hayata geçirilen ulaşım projeleriyle ilgili açıklamalarda bulundu. Kent içi ulaşım ağını daha verimli hale getirmek için yürütülen çalışmalar kapsamında, Kuzey Hafif Raylı Sistem Hattı'nın ilk etap inşaatının başladığını belirten Uraloğlu, bu hattın Cengiz Topel Havalimanı'na erişimi de sağlayacak şekilde planlandığını ifade etti.
Kuzey Hafif Raylı Sistem Hattı ile Kocaeli'nin Ulaşımı Güçleniyor
Bakan Uraloğlu, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ile iş birliği içinde yürütülen Kuzey Hafif Raylı Sistem Hattı'nın ilk etabı için 27 Haziran 2024'te yükleniciye yer tesliminin yapıldığını söyledi. Projenin, Kocaeli’nin stratejik ulaşım planında önemli bir yere sahip olacağını vurgulayan Uraloğlu, hattın güzergahını şu sözlerle anlattı:
"Bu hat, Tüpraş ve Petkim’den başlayarak Derince ilçesinden geçecek, ardından Millet Bahçesi ve SEKA Park’ı kat ederek kent merkezine ulaşacak. Buradan Kocaeli Otogarı'na uğrayarak İzmit Doğu İstasyonu'nda sonlanacak. Şu anda güzergah üzerinde istasyon ve depo sahalarının yerleşimi, altyapı etkileşim incelemeleri ve sanat yapılarıyla ilgili çalışmalar sürüyor. Aynı zamanda, trafik düzenlemeleri ve altyapı proje onay süreçlerini de yürütüyoruz."
İkinci etapta hattın genişletileceğini belirten Bakan, projenin Körfez ilçesi Atalar mevkiinden başlayarak Kocaeli Fuar Merkezi'ne ve Cengiz Topel Havalimanı’na kadar uzanacağını ifade etti.
Gebze OSB-Darıca Sahil Hattı 2026'da Hizmete Giriyor
Bakan Uraloğlu, Gebze OSB-Darıca Sahil Hattı’nın yapım çalışmalarının hız kesmeden devam ettiğini belirterek, hattın teknik özelliklerini de paylaştı. 15,4 kilometrelik çift hat olarak inşa edilen metro hattı, saatte 90 kilometre hıza ulaşabilecek şekilde tasarlandı. Toplam 11 istasyondan oluşan bu hat, günde 330 bin yolcuya hizmet verecek.
Gebze OSB ile Darıca Sahil arasındaki nüfus yoğunluğuna dikkat çeken Uraloğlu, hattın Marmaray ile Gar İstasyonu’nda, ilerleyen süreçte yapılacak metro hattı ile ise Sabiha Gökçen Havalimanı’nda entegre olacağını söyledi. Ayrıca, OSB İstasyonu'nun 1 kilometre kuzeyinde, 113 bin metrekarelik bir alana 17 tren seti kapasiteli bir depo ve bakım merkezi inşa edildiğini de belirtti.
Hattın 2026 yılının ikinci yarısında tamamlanarak hizmete sunulacağını açıklayan Uraloğlu, projenin 25 yıllık ekonomik kazancının 2 milyar 734 milyon avroyu aşacağını vurguladı.
"Bu proje, yalnızca yolcu taşımacılığı açısından değil, trafik yoğunluğunu azaltarak, hava kirliliğini önleyerek ve zaman tasarrufu sağlayarak da büyük katkılar sunacak. Kocaeli ve ülkemiz adına önemli bir yatırım gerçekleştiriyoruz," ifadelerini kullandı.
Kocaeli’de raylı sistem ağının genişletilmesi için çalışmaların aralıksız sürdüğünü dile getiren Uraloğlu, ulaşımda modern ve sürdürülebilir çözümler üretmeye devam edeceklerini belirtti.