Perakende ticarette giderek payı ve önemi artan mesafeli satışlar, kolay, çabuk ve pratik bir alışveriş metodu olması nedeniyle tüketiciler için vazgeçilmez hale gelirken, bu tür alışverişlerde ürünleri fiziken görme ve kontrol etme imkânının olmaması ve satıcı ile yüz yüze iletişim kurulamaması tüketicileri istismara karşı daha savunmasız hale getiriyor. Bu nedenle, tüketicilerin tam ve doğru bilgilendirilmeleri, sözleşmeden cayma ve ürün teslimine ilişkin hakları büyük önem taşımaktadır. Bu hususlar, Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği ile güvence altına alınmıştır.
2024 yılı içerisinde Ticaret Bakanlığı’na iletilen tüketici başvuruları doğrultusunda, tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunması amacıyla yapılan inceleme ve denetimlerde; başta tüketicinin bilgisi ve onayı olmaksızın stokta bulunmayan ürünler nedeniyle yapılan sipariş iptalleri, satın alınan ürünlerin belirtilen süre içinde teslim edilmemesi ve bu sürelere uyulmaması nedeniyle feshedilen sözleşmelere ilişkin bedel iadesinin zamanında yapılmaması gibi konularda yoğunlaşan tüketici mağduriyetleri tespit edildi.
Bu kapsamda, 2024 yılında denetlenen 42 firmadan mevzuata aykırı uygulamaları tespit edilen 40 firmaya yaklaşık 230 milyon TL idari para cezası uygulandı. Ayrıca, 7 firmanın faaliyetleri, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 157’nci ve 158’inci maddelerinde yer alan dolandırıcılık suçu kapsamında değerlendirilmek üzere ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına iletildi.
Ticaret Bakanlığı, tüketici haklarının korunması ve haksız rekabetin önlenmesine yönelik denetimlerin yoğun bir şekilde sürdürüleceğini vurguladı.