Rekabet Kurulu'nca, Türkiye'de Doritos, Raffles, Lay's, Cheetos ve Çerezza markalarıyla cips sektöründe faaliyet gösteren Frito Lay Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ'ye satış noktalarında rakiplerinin satışlarını engellemeye yönelik uygulamalarda bulunduğu gerekçesiyle yaklaşık 1 milyar 300 milyon Türk lirası idari para cezası verildi.
Rekabet Kurumu, Doritos, Ruffles, Lay’s, Cheetos ve Çerezza markalarıyla bilinen Frito Lay’in, paketlenmiş cips sektöründe rakiplerinin faaliyetlerini zorlaştırarak, satışlarını engelleyip pazardan dışlamaya yönelik uygulamalarda bulunup bulunmadığını tespit etmek amacıyla yürüttüğü soruşturmayı tamamladı.
Soruşturma kapsamında, Frito Lay’in bakkal, market ve büfe gibi satış noktalarında rakip ürünlerin satışını engellemeye yönelik uygulamalar yürüttüğü belirlendi. Bu tespitler doğrultusunda şirkete yaklaşık 1 milyar 300 milyon Türk lirası idari para cezası verildi.
KÜÇÜK SATIŞ NOKTALARI İÇİN YENİ DÜZENLEMELER
Kararla birlikte, Frito Lay’e bazı yükümlülükler de getirildi. Özellikle 200 metrekarenin altındaki satış noktalarında rekabeti korumaya yönelik yeni düzenlemeler hayata geçirilecek.
Bu kapsamda, Frito Lay stantları rakip firmalara da açılacak. Rakip standı bulunmayan noktalarda, Frito Lay’e ait stantların görünür ve dikey olarak %30’luk bölümü yalnızca rakip ürünlere ayrılacak. Ayrılan bölüm bir seperatör ile net şekilde bölünecek ve her sepette okunabilir şekilde "Bu bölüm rakip cips ürünleri için ayrılmıştır" etiketi yer alacak.
RAKİP ÜRÜNLERİN SATIŞI ENGELLENEMEYECEK
Karar kapsamında, satış noktalarında rekabetin korunması için şu adımlar atılacak:
Herhangi bir sebeple rakip ürünlerin bulunmadığı veya tükendiği durumlarda, bu ürünlere ayrılan bölümler boş bırakılacak ve Frito Lay ürünleri ile doldurulmayacak.
Satış noktalarına, rakip ürünlerin bulunurluğunu ve görünürlüğünü kısıtlamaya yönelik herhangi bir yönlendirme yapılmayacak.
Frito Lay, satış noktalarına en fazla bir cips standı yerleştirebilecek.
Standart satın alma işlemleri dışında, perakende satış noktalarına finansal avantaj sağlanamayacak.
TÜKETİCİ SEÇENEKLERİ ARTACAK
Alınan karar doğrultusunda, Frito Lay’in rakiplerinin de bakkal, büfe ve küçük market gibi satış noktalarına erişiminin kolaylaştırılması amaçlanıyor. Bu düzenlemelerle, paketlenmiş cips pazarında tüketicilere daha fazla seçenek sunulması hedefleniyor.