İş güvenliği, iş kazalarını en aza indirmek için önem arz ediyor. İş kazalarının büyüğü ya da küçüğü yoktur. Hepsi aynı öneme sahiptir. Hangi durumlarda gerçekleşen kazaların iş kazası sayıldığı da çalışanları ilgilendiren bir başka konudur. İşçinin işverene ait işyerinde bulunduğu sırada meydana gelen her türlü bedensel veya ruhsal zararlar iş kazası sayılır. Peki “İş kazası ve meslek hastalıklarında kayıt ve bildirimi kim yapar?” İşte ayrıntılar…

İŞ KAZASI VE MESLEK HASTALIKLARINDA KAYIT VE BİLDİRİMİ KİM YAPAR?

Hizmet akdine bağlı olan çalışan sigortalıların ve 696 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname çerçevesinde; çalışanların iş kazası hallerinin bildirimi işverenleri tarafından yapılmalıdır. İşverenlerin iş kazasını; kolluk kuvvetlerine derhal ve SGK’ ya 3 iş günü içinde bildirmesi gerekir.

6331 Sayılı Kanunun 14. Maddesinde İş Kazası ve Meslek Hastalıklarının Kayıt ve Bildirimine dair detaylar ise şu şekildedir;

” (1) İşveren;  a) Bütün iş kazalarının ve meslek hastalıklarının kaydını tutar, gerekli incelemeleri yaparak bunlar ile ilgili raporları düzenler.

b) İşyerinde meydana gelen ancak yaralanma veya ölüme neden olmadığı halde işyeri ya da iş ekipmanının zarara uğramasına yol açan veya çalışan, işyeri ya da iş ekipmanını zarara uğratma potansiyeli olan olayları inceleyerek bunlar ile ilgili raporları düzenler.

(2) İşveren, aşağıdaki hallerde belirtilen sürede Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirimde bulunur:

a) İş kazalarını kazadan sonraki üç iş günü içinde.

b) Sağlık hizmeti sunucuları veya işyeri hekimi tarafından kendisine bildirilen meslek hastalıklarını, öğrendiği tarihten itibaren üç iş günü içinde.

(3) İşyeri hekimi veya sağlık hizmeti sunucuları; meslek hastalığı ön tanısı koydukları vakaları, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yetkilendirilen sağlık hizmeti sunucularına sevk eder.

(4) Sağlık hizmeti sunucuları kendilerine intikal eden iş kazalarını, yetkilendirilen sağlık hizmeti sunucuları ise meslek hastalığı tanısı koydukları vakaları en geç on gün içinde Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirir.

(5) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, Sağlık Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenir.” hükümleri ile iş kazası ve meslek hastalıklarının kayıt ve bildiriminin sağlanması gerekmektedir.

Kaynak: Derya Sarıtepeci