Koç Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ali Koç, son 6 yılda gerçekleştirdikleri yatırımların toplamda 10 milyar dolara ulaştığını ve bu yatırımların %95’inin Türkiye’de yapıldığını açıkladı. Otomotiv sektörünün gelişiminde önemli bir rol üstlendiklerini belirten Koç, Ford Otosan ile gerçekleştirdikleri yatırımların Türkiye’yi Avrupa’nın elektrikli araç üretim üssü haline getirdiğini söyledi.
“2021-2026 arasında 2 milyar Euro’luk yatırım yapacağımızı taahhüt etmiştik, bunun %95’ini tamamladık. Üretim kapasitemizi 612 bine çıkardık, 12 bin kişilik istihdamı 19 bine yükselttik. Türkiye’nin ilk tam elektrikli aracını ve Ford’un Avrupa’daki iki elektrikli modelini ürettik. Yeniköy Fabrikamızın kapasitesi dört katına çıktı ve Avrupa’daki elektrikli ticari araç üretim merkezi olduk.” dedi.
"Otomotiv Sektöründe Büyük Dönüşüm Kapıda"
Otomotivin, Koç Topluluğu için stratejik bir alan olduğuna dikkat çeken Koç, sektörde önemli bir dönüşüm yaşandığını ve şirketlerin bu değişime ayak uydurması gerektiğini vurguladı.
"Elektrifikasyon sürecinde tahminlerimiz eskiden çok güçlüydü, ancak şu an dünya genelinde bir yavaşlama söz konusu. Elektrikli araçlar pahalı, ikinci el değerleri düşük, menzil kaygısı devam ediyor ve şarj altyapısı henüz yeterince gelişmiş değil. Buna ek olarak, Çinli üreticilerin agresif büyümesi sektörde rekabeti daha da sert hale getiriyor." ifadelerini kullandı.
Koç, Türkiye otomotiv sektörünün global pazarda rekabetçi kalabilmesi için mühendislik yeteneklerinin daha da geliştirilmesi gerektiğini ve şirketlerin inovasyona odaklanmasının hayati önem taşıdığını belirtti.
Koç Holding’in Romanya’daki Stratejik Büyümesi
Koç Holding’in Romanya’daki yatırımları hakkında da bilgi veren Ali Koç, bu ülkenin üretim maliyetleri, AB üyeliği ve lojistik avantajları nedeniyle stratejik bir büyüme alanı sunduğunu söyledi.
"Romanya’ya ilk olarak 2002’de Beko ile girdik. O dönem 300 bin kapasiteli bir buzdolabı fabrikası satın aldık. Bugün bu rakam 1,9 milyon kapasiteye ulaştı. Çamaşır makinesi üretimi için de yeni bir fabrika kurduk ve 2,2 milyon kapasiteli bir tesis oluşturduk. Üretimimizin %80’ini ihraç ediyoruz ve Romanya ekonomisine ciddi katkı sağlıyoruz.” dedi.
Ayrıca savunma sanayi alanındaki büyümeye de değinen Koç, “Otokar olarak 1059 araçlık önemli bir savunma sanayi projesine imza attık. Bu araçların 700’den fazlası Romanya’da üretilecek. Bunun yanında, güneş enerjisi yatırımlarına da başladık ve 150 milyon Euro’luk 214 MW’lık bir yatırım gerçekleştireceğiz.” diye ekledi.
"Türkiye, Küresel Yatırımlar İçin Büyük Bir Potansiyele Sahip"
Türkiye’nin yatırım açısından büyük bir cazibe merkezi olduğunu belirten Koç, ancak yatırımcıların uzun vadeli planlar yapabilmesi için hukuki güvenceye ihtiyaç duyduğunu vurguladı.
"Türkiye, büyük fırsatlar sunan bir ülke. Devletin sağladığı teşvikler oldukça güçlü, ticari potansiyeli yüksek ve iş gücü dinamik. Ancak hukuki öngörülebilirlik yatırımcılar için en kritik unsurlardan biri. Yatırımcı kendini güvende hissetmek ve uzun vadeli projelerini belirsizlik yaşamadan planlayabilmek istiyor. Hukuk sistemi güçlü olan ülkeler, küresel yatırımları çekmekte çok daha başarılı oluyor.” dedi.
Koç ayrıca, Türkiye’nin küresel ticarette yeni dengelerden faydalanabilecek büyük bir avantaja sahip olduğunu belirtti:
"Amerika ile Çin arasındaki ticari çekişmeler devam ederken, Türkiye üretim merkezi olarak büyük fırsatlar yakalayabilir. Doğru stratejilerle, küresel tedarik zincirinde daha önemli bir konum elde edebiliriz.”
"Ford ile Ortaklığımız Tarihimizin En Başarılı İş Birliği"
Ford ile olan ortaklıkları hakkında çıkan spekülasyonlara da değinen Koç, bu iş birliğinin Ford için en başarılı ortaklıklardan biri olduğunu vurguladı.
"Şimdi söz konusu Koç’sa çok fazla fitne, iftira, yalan-yanlış bilgi, yalan-yanlış iddialar var. Borsada bir hareket oluyor biz suçlanıyoruz, TÜSİAD’a bir şey oluyor biz hedef gösteriliyoruz. Yurt dışına yatırım yapıyoruz, ‘ülkeden kaçıyorlar’ deniyor. Ne yazık ki öyle bir ülkede yaşıyoruz ki gerçekleri söyleyenler, doğru söylediğini ispatlamak zorunda kalıyor. Halbuki yalan söyleyenler, bilerek yanlış iddiada bulunanlar, kamuoyunda algıyı yönetebiliyor.
Ford Otosan’a bakarsak, bizim yatırım genişlememiz var buraya. Türkiye’de durup buraya gitme gibi bir durum yok. Yok efendim Ford bizden hisselerini alacakmış, yok Ford Koç’la ortaklığından memnun değilmiş... Bunların hepsi asılsız söylentiler. Ford’un dünyadaki en başarılı ve en önemli ortaklığı, bizimle yaptığı ortaklıktır."
Yeni teknolojilerin ve regülasyonların otomotiv sektöründe büyük yatırımlar gerektirdiğini belirten Koç, “Iveco ile ortak üretim yaparak maliyet avantajı sağlamayı ve daha rekabetçi hale gelmeyi hedefliyoruz. Bu iş birliği, Ford Otosan finansallarına da olumlu yansıyacak.” ifadelerini kullandı.
"Türkiye’nin Daha Büyük Düşünmesi Gerekiyor"
Türkiye’nin dünya ticaretinde daha güçlü bir konum elde edebilmesi için stratejik adımlar atılması gerektiğini belirten Koç, ülkenin yüksek potansiyelini yeterince değerlendirmesi gerektiğini söyledi.
"Bizim ülkemiz, yatırım için müthiş fırsatlar barındırıyor. Büyük ölçekli projeler, mühendislik kabiliyetleri ve üretim kapasitesiyle dünya pazarında söz sahibi olabiliriz. Ancak, yatırımcılar için hukuki güvence ve öngörülebilir ekonomi politikaları kritik öneme sahip. Türkiye, küresel ticarette yeni fırsatlara odaklanmalı ve büyük düşünmeli.” dedi.
Koç, Türkiye’nin ticari anlamda Batı ile Çin arasındaki ticaret savaşlarından doğan fırsatları değerlendirmesi gerektiğini belirterek, "Yeni dünya düzeninde Türkiye, Batı ile Çin arasındaki ticaretin büyük bir kısmına talip olabilir. Stratejik planlamalar ve yatırım politikalarıyla bu fırsatları değerlendirmeliyiz.” diyerek sözlerini tamamladı.