Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken dün yaptığı yazılı açıklamada, ekonomik ömrünü doldurmuş ticari araçlar için hurda teşvik yasası çıkarılmasının esnafı büyük ölçüde rahatlatacağının altını çizdi.
TÜİK verilerine göre Türkiye’deki 28 milyon 750 bin aracın ortalama yaşı 14’ün üzerinde görünmektedir. 14 yaşın üzerindeki araçlar bilindiği üzere ekonomik ömürlerini doldurmuş durumdadır. Yeni enflasyon yasasına göre bu araçlar da vergiye tabi olacak. Araçlarını yenilemek isteyen esnaflar ise vergi yükünden dolayı yeni araç almakta zorlanacak.
Bendevi Palandöken, enflasyon muhasebesi ile hurda aracı olan esnafa ek vergi çıkarılmasının, esnafın yükünü arttıracağını belirterek hurda araç teşvik yasasının uygulanması gerektiğini söyledi.
“Hurda araçlar insan sağlığını tehlikeye sokuyor”
Ekonomik ömürlerini doldurmuş araçların, çevre ve insan sağlığını tehlikeye soktuğunu da aktaran Palandöken, mal sahiplerinin ellerindeki eski teknoloji araçların, yakıt israfını da arttırdığını belirtti. Ekonomik olarak kazanç getirisi olmayan bu araçların, çevreye ve insana zararlı bir durumda olduğunu hatırlattı.
Neredeyse hurdaya çıkmış vaziyette olan bu araçlar için hızlı bir şekilde çözüm üretilmesi gerektiğini ifade eden Palandöken “Araçların yaşlarına yönelik teşvik programı yeniden uygulanmalı” dedi.
“Düşük kilometreli okul servisleri yaşa takılmamalı”
Hurda araçların kara duman salınımı ve egzoz emisyon değerlerinin çevre ve insan sağlığı üzerinde olumsuz etkiler oluşturduğuna dikkati çeken Palandöken, okul servis araçlarıyla ilgili mağduriyetleri de paylaştı.
Palandöken: “Bildiğiniz üzere, çok az kilometre yapmış okul servis araçları var. Bu araçlarda da tabi yaş sınırı olduğu için Milli Eğitim Bakanlığı, 12 yaş üzerindeki araçların hizmet yapamayacağını belirtiyor. Konuyla alakalı mahkeme kararları da var. Bazı okul servis araçlarının kilometresi düşük olduğu için bu durum araç sahiplerini mağdur ediyor. Öte yandan çevrenin kirlenmesine, yakıt harcamalarına, hurda ithalatına bir handikap oluşturuyor. Bunun da netice itibariyle halledilmesi lazım. Artık okullar açılıyor, birçok servis yapan insan zor durumda. Geçmiş yıllarda olduğu gibi piyasanın şu anda en çok ihtiyaç duyduğu hurda araç teşvik yasası tekrar gündeme gelmeli” şeklinde konuştu.
“Hurda aracını yenileyecek esnafa vergi muafiyeti getirilmeli”
Hurda araçlarını yenileyecek olanların mevcut borçlarını ödemekte kolaylık sağlanması gerektiğini de belirten Palandöken, “Enflasyonist ortamda hurda araçların ekonomiye kazandırılması hem ekonomiyi canlandıracak hem de büyük bir girdi sağlayacak. Bu teşvik, aracını yenilemek isteyen, hurda ithalatı yapan esnaf ve birçok meslek dalına da yarar sağlayacak. Devletimiz de bundan bir kayıp yaşamadan yüksek miktarda gelir elde edecek. Kazan kazan modeli ile hem devletimiz hem de esnafımıza fayda olacak. Öte yandan araçların yenilenmesi karayollarındaki güvenliği de sağlayacak. Kısacası bu araçlar yasadan yararlanmak suretiyle hurda araçların yerini almalı. Bununla ilgili çalışmaların neticelenmesinde geç kalınsa da zaman kaybedilmeden bir an önce hurda teşvik yasası çıkmalı” dedi.