Türkiye'de bu yıl, yatırım bütçesinin büyüklüğü ve teknolojisi dolayısıyla merakla beklenen dev projeler hizmete alındı.
Dünyanın en genişi olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, deniz altından karayoluyla iki yakayı birleştiren Avrasya Tüneli, İstanbul ile İzmir arasındaki ulaşım süresini 9 saatten 3,5 saate indiren Gebze-İzmir Otoyolu Projesi kapsamında inşa edilen Osman Gazi Köprüsü hizmete alınırken, Ilgaz Dağı'nı dize getiren Ilgaz 15 Temmuz İstiklal Tüneli de bugün hizmete açılıyor.
Hizmete sunulan ulaşım projelerin önemli bir kısmı dünyanın en büyükleri arasında yer alıyor.
Osmangazi Köprüsü
Birçok "ilk"leri bünyesinde barındıran Osmangazi Köprüsü'nün
hizmete alınması, sadece Türkiye’de değil, dünyada merakla
beklendi. 252 metre kule yüksekliği, 35,93 metre tabliye
genişliğine sahip köprü, bin 550 metre orta açıklığı ve toplam 2
bin 682 metre uzunluğuyla dünyanın 4'üncü en büyüğü oldu. Zaman ve
yakıt tasarrufu sağlaması bakımından örnek gösterilen köprü, 30
Haziran’da Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali
Yıldırım'ın da katıldığı törenle hizmete açıldı. Köprü, Körfez
çevresinde 2 saate yakın süren yolu 4 dakikaya düşürdü.
Boğaz'ın yeni incisi
İstanbul Boğazı'nın üçüncü incisi Yavuz Sultan Selim Köprüsü de
birçok özelliğiyle dünya mühendislik tarihi için önemli bir yere
sahip. 59 metre genişliği ile dünyanın en geniş asma köprüsü
konumunda bulunan köprünün, bin 408 metre ana açıklığı ve yan
açıklıklarıyla toplam boyu 2 bin 164 metreye ulaşıyor. Bu yönüyle
üzerinde raylı sistem bulunan dünyanın en uzun asma köprüsü Yavuz
Sultan Selim Köprüsü, 26 Ağustos’ta hizmete alındı.

Avrasya Tüp Geçişi, denizin 106 metre altında inşa edildi. Dünyada, denizin en derininde yapılan ilk projenin uzunluğu 14,6 kilometre ve bunun 3,4 kilometrelik kesimi denizin altından tünelle geçiliyor. Marmaray’ın kardeşi olarak görülen Avrasya Tüp Geçişi, 20 Aralık'ta hizmete girdi.

İlk kazmanın 2012'de vurulmasının ardından yer altında yüzlerce metre yol katedilerek bin 875 metre yüksekliğindeki Ilgaz Dağı dize getirilerek inşa edilen tünel, bugün törenle hizmete girecek.

Tünel açıldıktan sonra 16,8 kilometre olan Ilgaz Dağı yolunun uzunluğu 5,4 kilometre kısalarak, 11,4 kilometreye inecek. Yolda herhangi bir sıkıntı olmadığında yaklaşık 35 dakikada aşılan Ilgaz Dağı yolunu geçiş süresi, 8 dakikaya düşecek. Projesi hazırlanmış tüneller arasında 3. sırada olan tünel, kullanılmaya başlandığında, "trafiğe açık en uzun tünel" unvanını alacak.
Tünelle ortalama seyahat süresinde yıllık 345 bin 655 saat, akaryakıt tüketiminde de 8 milyon 300 bin litre tasarruf sağlanması bekleniyor. Tünelin ekonomiye katkısının 38 milyon 200 bin lira olacağı tahmin ediliyor.
Keşif ve gözlem uydusu GÖKTÜRK-1
TSK'nın hedef istihbaratına yönelik uydu görüntüsü ihtiyacını karşılayacak Göktürk-1 Uydusu'nun montaj ve entegrasyon faaliyetleri, proje yüklenicisi Telespazio (İtalya)-Thales Alenia Space (Fransa) tarafından Fransa'nın Cannes şehrindeki tesislerde gerçekleştirildi.

Yaklaşık 90 dakikada dünya çevresinde bir tur atan uydunun, yılda 60 binden fazla görüntü çekmesi öngörülüyor.
Ulaştırma alanında dev projelerin hizmete alındığı Türkiye'de, mobil iletişimde de yeni bir teknoloji geçildi. Mobil haberleşmede 3G'ye göre 10 kat daha hızlı olan 4,5G teknolojisi 1 Nisan itibarıyla kullanılmaya başladı.