Son bir yılda zorunlu trafik sigortası fiyatları iki katına çıktı. Bu artış, araç sahiplerini sigorta yaptırmaktan caydırıyor. Vatandaşlar, ortalama 10 bin lirayı bulan sigorta primleri yerine 691 liralık sigortasız araç kullanma cezasını ödemeyi tercih ediyor.
TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, zorunlu trafik sigortası fiyatlarında norm birliği sağlanması gerektiğini vurgulayarak, “Yedek parça ve araç fiyatlarındaki artışa bağlı olarak zorunlu trafik sigortası fiyatları geçen yıla göre yüzde 100'ün üzerinde arttı. Trafik sigortası zorunlu, ancak sigorta şirketleri ve acentalar arasında fiyat farklılıkları var. Örneğin, 4 bin 900 lira olması gereken bir sigorta için 6 ila 11 bin lira arasında değişen fiyatlar veriliyor. Trafik kazalarındaki hasarların artması sigorta fiyatlarını yükseltti, ancak acentaların uyguladığı fiyatlar bu artışın üzerinde kalıyor. Bu nedenle norm birliği sağlanmalı. Zorunlu kelimesi kaldırılıp kasko gibi isteğe bağlı hale getirilebilir, ancak bu da mümkün değil. Zorunlu olduğuna göre, sigorta yaptıramayan vatandaşlar için devletin katkısı olmalı,” dedi.
“ZORUNLU TRAFİK SİGORTALARI HER AY YÜZDE 3 ARTIYOR”
Zorunlu trafik sigortasının can ve mal güvenliği açısından hayati önem taşıdığını belirten Palandöken, “Trafiğe kayıtlı 29 milyon 367 bin araçtan 6 milyon 23 bin 235’inin, yani yaklaşık yüzde 20’sinin sigorta poliçesi yok. Otomobillerin yüzde 6,71’i, kamyonetlerin yüzde 11,21’i, minibüslerin yüzde 19,45’i, özel amaçlı taşıtların yüzde 19,06’sı ve motosikletlerin yüzde 65’inin zorunlu trafik sigortası bulunmuyor. Kuryelik mesleğindeki artışla birlikte kaza ihtimali daha yüksek olan motosikletlerde sigorta oranı daha yüksek olması gerekirken, ne yazık ki tam tersi bir durum var. Geçmişte sunulan taksitlendirme imkanının kaldırılması ve tek çekim ödeme zorunluluğu sigortasızlığın başlıca nedenlerinden biri. Ayrıca, sigorta fiyatları sürücünün yaşı, aracın markası ve modeline göre değişiyor ve her ay yüzde 3 oranında otomatik olarak artıyor. Fiyatlar makul seviyeye indirilirse, taksit imkanı geri getirilirse ve her sigorta kendi masrafını karşılarsa, sigortalılık oranı artar,” diye konuştu.
“TRAFİKTEKİ ARAÇLARIN YAŞLILIĞI DA SİGORTASIZLIĞI ARTIRIYOR”
Palandöken, trafikteki yaşlı araç sayısının fazlalığının sigortasızlık oranını artırdığına dikkat çekerek, “Trafikte dolaşan araçların yaklaşık yüzde 30’u 20 yaşın üzerindeki araçlardan oluşuyor. Bu araç sahiplerinin trafik sigortası yaptırma oranı oldukça düşük. Ortalama 10 bin lira olan trafik sigortası bedeli vatandaşlara yüksek geliyor, bu yüzden 691 lira olan sigortasız araç kullanma cezasını ödemeyi tercih ediyorlar. Ancak vatandaşlar, bu tercihleriyle kendilerini tehlikeye attıklarını unutmamalı. Bir kazanın maliyeti çok daha yüksek olabilir. 3 milyon liralık araç sahibi 10 bin lirayı ödeyebilir, ancak 300 bin liralık araç sahibi için bu rakamlar yüksek gelebilir. Bu nedenle sigorta yaptırmak daha erişilebilir hale getirilmelidir,” ifadelerini kullandı.