Abdülkādir vasiyetinde oğluna dinin emir ve yasaklarına titizlikle uymasını, takvâ sahibi olmasını öğütledikten sonra tarikatının Kitap ve Sünnet üzere bina edildiğini; gönül huzuru, cömertlik, bol sadaka verme, her türlü zorluğa katlanma, ihvanın sıkıntılarına yardımcı olmanın tarikatın esasları olduğunu söyler.
Abdülkādir vasiyetinde oğluna dinin emir ve yasaklarına titizlikle uymasını, takva sahibi olmasını öğütledikten sonra tarikatının Kitap ve Sünnet üzere bina edildiğini; gönül huzuru, cömertlik, bol sadaka verme, her türlü zorluğa katlanma, ihvanın sıkıntılarına yardımcı olmanın tarikatın esasları olduğunu söyler. Daha sonra tasavvufun sekiz özelliği olduğunu belirterek bunları seha, rıza, sabır, işaret, gurbet, yünlü giymek, seyahat ve fakr olarak sıralar ve bunların her birinin bir peygambere ait özellik olduğunu belirtir. Kādiriyye'nin beş temel kuralı vardır: Himmeti yüceltmek, haramdan sakınmak, hizmeti güzelleştirmek, azmi arttırmak ve nimete saygı göstermek. Himmetini yükseltenin derecesi yükselir. Haramlardan sakınanı Allah korur. Hizmeti güzelleştirenin keramet sahibi olması icap eder. Azmini arttıranın hidayeti sürekli olur. Nimete saygı gösteren ona şükreder, şükredenin de nimeti artar. Kādiriyye tarikatında seyrüsülûke bütün esma tariklerinde olduğu gibi Allah'ın yedi isminin (esma-i seb'a) zikredilmesiyle gerçekleştirilir. La ilahe illallah, Allah, hû, hay, vahid, azîz, vedûd isimlerine usul esması; hak, kahhar, kayyûm, vehhab, müheymin isimlerine fürû esması denir. Usul isimlerinden her biri nefsin yedi mertebesinden (emmare, levvame, mülhime, mutmainne, raziye, marziyye, kamile) birine karşılık olarak belli sayıda zikredilir. Nefsin her mertebesinin ismi (zikri), seyri, alemi, mahalli, hali, varidi ve nuru vardır. Mesela nefs-i emmare mertebesindeki bir salikin zikri kelime-i tevhid, seyri ilallah, alemi şehadet, mahalli sadr, hali meyil, varidi şeriat, nuru mavi; nefsi levvamedeki salikin zikri Allah, seyri ilallah, alemi berzah, mahalli kalp, hali mahabbet, varidi tarikat, nuru sarıdır. Salik ancak bir mürşidin gözetiminde bir mertebedeki seyrini tamamlayıp onun izniyle diğer mertebeye geçebilir. İstidat ve kabiliyetine göre bütün mertebeleri aşıp nefs-i kamile makamına ulaşabilir veya belli bir mertebeyi aşamayıp arada kalabilir. La ilahe illallah, Allah, hû, hak, hay, kayyûm ve kahhar isimlerine makamat esması adı verilir. Bu isimler de nefis mertebelerinin her birine karşılıktır. Salik hangi mertebede ise o mertebeye ait ismi iki rekat namaz kıldıktan sonra belli sayıda zikreder. Emmarenin ismi olan kelime-i tevhid 70.000, levvamenin ismi Allah 60.000, mülhimenin ismi hû 50.000, mutmainnenin ismi hak 40.000, raziyenin ismi hay 30.000, marziyyenin ismi kayyûm 20.000, kamilenin ismi kahhar 10.000 adet zikredilir. Bazı Kādirî meşayihi dervişlerine makāmat esmasını usul esması olarak verir ve usul esmasının sayısınca zikrettirirler. Tarikatın bazı kollarında şeyhlerin salikleri istidatlarına göre letaif-i seb'a (kalp, ruh, sır, sırru's-sır, hafî, ahfa, nefs-i kül) zikriyle seyrüsülûk ettirdikleri de görülmektedir. Bu usulde salik ilk latife olan kalpten başlayarak 5000 defa ism-i celali (Allah) zikreder. Bu latifenin kırmızı olan nuru zuhur edinceye kadar zikre devam eden salik diğer latifeler için de bu tertip üzere zikre devam ederek seyrüsülûkünü tamamlar. Kādiriyye mensuplarının vakit namazların ardından her vakit için ayrı ayrı okudukları hizbü'l-ibtihal, hizbü's-Süryûniyye, fethu'l-beşair, hizbü'l-fethiyye, hizbü't-temcîd adlı hiziplerle günlük virdler Abdülkādir-i Geylanî tarafından tesbit edilmiştir. Bunların yanı sıra yine Abdülkādir-i Geylanî'nin tertip ettiği kibrîtü'l-ahmer, Salatü'l-kübra, hizbü'n-nasr ve diğer salavat ve hizipler de çeşitli vesilelerle okunur. Okunacak günlük evradın tertibi tarikatın muhtelif kolları arasında farklılıklar göstermektedir. Kādiriyye tarikatında Halvetiyye 'deki gibi halvet, Nakşibendiyye 'deki gibi rabıta uygulaması vardır. Halvet uygulaması da günlük evradın tertibinde olduğu gibi tarikatın her kolunda farklıdır. Mesela Eşrefiyye 'de salik halvette iken teheccüd, istihare, Duha ve tesbih namazlarını kılar, Abdülkādir-i Geylanî'nin salat-ı kübrasıyla Kur'an-ı Kerîm'den 100 ayet okur, günlük zikrine devam eder. Diğer bazı kollarda ise usul esmalarının (kelime-i tevhid [100.000 defa], Allah [7884 defa], hû [44.600 defa], hay [20.592 defa], vahid [93.420 defa], azîz [74.640 defa], vedûd [100.100 defa]) yanında Rahman (100.000 defa), rahîm (100.000 defa) zikredilir. Salik günde 100 adım atar, her adımda 100 defa Hz. Peygamber'e salavat getirir. Akşam namazından sonra 100 defa Habîr ismini zikreder.[1]
[1] https://islamansiklopedisi.org.tr/kadiriyye