Görevleri kamuoyunun nabzını tutarak müşterilerine bu bilgileri sunmak mı, müşterilerinin görüşleri doğrultusunda kamuoyunu yönlendirmek mi?

Demokratik toplumlarda etkin bir yeri olan önemli bir hizmet sektöründen bahsediyoruz. Yayınlanan anket sonuçları hakkında birtakım şüpheler olsa da siyasi partiler ve özellikle büyük holdingler için kamuoyu araştırma şirketleri vazgeçilmez bir konumda. Pazar araştırması yaptıran şirketler, bu sayede ürün ve hizmetleri hakkındaki tepkileri birinci ağızdan öğreniyor, stratejilerini buna göre yönlendiriyor. Siyasi partiler de politikalarının halk nezdindeki yankılarını öğrenebilmek için zaman zaman bu yöntemi kullanıyorlar. Bu hizmetlerin de hatırı sayılır meblağlar karşılığında yapıldığını göz önüne alarak, araştırma şirketlerinin bindikleri dalı kesmemek için bilimsel çalışmalar yaptıklarını teorik olarak kabul etmemiz gerekiyor.

Tüketici anketleri ve sosyal araştırmalar aslında 365 gün hiç durmadan devam ediyor. Rakamlar ise bizim karşımıza özel dönemlerde çıkıyor. Özellikle son birkaç haftadır siyasi gündemin sıcak ortamı ve yerel seçimlerde son dönemece girilmiş olması anketleri bizim için tekrar popüler bir hale getirdi. Bundan dolayı da birçok iletişim mecrasında anket sonuçları yayınlanmaya başlandı. Son dönemde iki ayrı araştırma konusu özellikle dikkat çekici. Birincisi barış süreci üzerinden siyasi partilerin destek oranları. Diğeri ise belediye başkanlarının performansları üzerine yapılan araştırmalar.

SÜREÇ, OYLARI NE DERECEDE ETKİLEDİ

İlk konuyla ilgili üç gün arayla yayınlanan anket sonuçları neredeyse birbirini tekzip eder nitelikte. Pazar günü gazetelerde yayınlanan bir ankete göre, AK Parti’deki büyük düşüş gözlerden kaçmıyor. Yorumcular, yüzde 40’lar civarına gerilediği gözlenen AK Parti seçmeninin MHP’ye yöneldiğini belirtiyor. MHP’nin oy oranı muazzam bir sıçrama yaparak yüzde 20’lere ulaşıyor. CHP de yükselişini sürdürerek kendine yüzde 28 bandında yer buluyor.

Hemen ardından yayınlanan başka bir araştırmada ise çok farklı rakamlarla karşılaştık. Aradaki fark, sektörün kabul ettiği yüzde 2’lik yanılma payından bile çok fazlaydı: AK Parti yüzde 50-53 aralığında, CHP 22-24 civarında, MHP ise 13’lerin biraz üzerinde gösteriliyordu. Bu iki araştırmaya baktığımızda, halkın barış sürecine destek verip vermediğini de tam olarak öğrenemedik. Çünkü birinde kamuoyunun çok tepkili olduğu ifade edilirken diğerinde yüzde 58 civarında bir destekten söz ediliyordu.

YEREL YÖNETİMLERDE FENOMEN İSİMLER

İkinci bölümdeki anketlerimiz ise yerel yönetimlerle ilgiliydi.

Muhtemel aday isimleri ve mevcut belediye başkanları üzerinden yapılan araştırmalarda yine birbirine aykırı sonuçlara rastlamadık değil. Bir araştırma şirketi tarafından en başarılı belediye başkanı olarak gösterilenlerin, bir başka performans değerlendirmesinde ilk sıralarda yer almamaları yine kafaları karıştırdı. Bu isimleri merak edenler anket sonuçlarını karşılaştırabilir.

Bununla beraber üzerinde mutabık kalınan isimler ve şaşırtan rakamlardan bahsetmemek olmaz.

İlk sırada tabii ki siyaset dünyasının fenomen ismi, Şişli Belediye Başkanı Mustafa Sarıgül bulunuyor. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı, CHP Genel Başkanlığı, Başbakanlık ve Cumhurbaşkanlığı listelerinde adı geçen, Şişli’deki performansıyla da en başarılılar listesinde sürekli ilk sırada/sıralarda yer bulan Sarıgül’ün vereceği ya da onun üzerinden verilecek kararın seçimleri çok büyük oranda etkileyeceği aşikar.

İkinci isim olarak ise karşımıza Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım çıkıyor. AK Parti tabanından Bakan Yıldırım’a gösterilen teveccüh anketlere de yansımış durumda. Aynı zamanda İzmir milletvekili olan Bakan Yıldırım’ı ilginç kılan ise, kendi bölgesiyle beraber İstanbul seçmeninin de kendisini başkan olarak görmek istemesi.

İzmir’deki bir diğer önemli isim Konak Belediye Başkanı Hakan Tartan. Çalışma ve Sosyal Güvenlik eski Bakanı Tartan’ın adı geçtiğimiz Kasım ayında açıklanan bir araştırmayla tartışma konusu olmuştu. Bu ankete göre Tartan, CHP seçmeni tarafından büyükşehir başkanlığı için mevcut başkan Aziz Kocaoğlu’ndan daha fazla destek alıyordu. Bu anket, bazı yayın organları tarafından CHP’yi bölme amaçlı bir organizasyon olarak görülmüştü. Ama aynı şirket tarafından geçtiğimiz haftalarda açıklanan yeni ankette değişen fazla bir şey olmadı. Ardından bu hafta yayınlanan bir anketin sonuçları bu kez Kocaoğlu’nu işaret ediyordu. Bu araştırmada Başkan Kocaoğlu’na CHP tabanının desteği yüzde 80’lerin üzerindeydi.

Son olarak Üsküdar Belediye Başkanı Mustafa Kara’nın performans değerlendirmesine göz atmakta fayda var. Yüzde 38’lik bir oy oranıyla başkanlık koltuğuna oturan Kara, belediye başkanlarının hizmetlerinin değerlendirildiği bir araştırmada yüzde 61.5 oranıyla üst sıralarda kendine yer buluyor. Kısmen beğenenlerin de eklenmesiyle yüzde 84’ün üzerinde bir orana ulaşan Başkan Kara, diğer başkanlar arasından bir anda sivriliyor. Çünkü aynı araştırma sonuçlarına göre diğer başkanların toplam beğeni oranları, ihtiyatlı bir şekilde, seçimlerde kazandıkları oyların çevresinde dolaşıyor.

Son dönem rakamları kusurlarıyla da olsa bize şimdilik bunları gösteriyor ama istatistikçilerin de kabul ettiği gibi gerçekler bazen rakamların çok ötesinde gizli.