Metrobüsleri üreten otomotiv fabrikasının Genel
Müdürü Remzi Baka, yaptığı açıklamada, firmalarının 2013'ün sonunda
Bursa'nın Kestel ilçesinde kurulduğunu söyledi. Baka, bugüne
kadar 9 ve 12 metre uzunluğunda otobüsler ürettiklerini, 6 metreden
25 metreye kadar otobüs üretecek kapasiteleri bulunduğunu anlattı.
Baka, "Ürettiğimiz otobüslerin yüzde 40'ını ihraç ediyoruz. İhraç
ettiğimiz otobüslerin büyük bir kısmı Avrupa'nın değişik
ülkelerinde çalışıyor." dedi.
Baka, 2014'te İstanbul Büyükşehir Belediyesinin
talebi üzerine, kitlesel toplu taşıma araçlarından biri olan
metrobüsün tasarımına ve üretimine başladıklarını bildirdi. Baka,
"Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe ve teknik ekibinin
katkılarıyla bugünlere geldik. 25 metre uzunluğunda, 290 kişi
kapasiteli metrobüs aracını geliştirdik. Yıl sonuna kadar
metrobüsün testlerini ve homologasyon (onay) işlemlerini
bitireceğiz." diye konuştu.
İstanbul'daki mevcut taşıma
kapasitesini yüzde 40 artıracak
İstanbul Büyükşehir Belediyesinin 2007'de
kurduğu metrobüs hattının dünyada hızlı gelişen şehirlere çok büyük
örnek olduğuna dikkati çeken Baka, şöyle devam etti:
"Metrobüsler, özellikle hızlı kurulabilmesi ve
ekonomik olması açısından şehirler için kitlesel toplu taşıma aracı
olarak demir yoluna alternatif olmasıyla öne çıktı. Türkiyeve
Avrupa'da çok yüksek kapasiteli otobüsler pek yok. İETT'nin talebi
doğrultusunda metrobüs hattına ve bölgesel şartlara uygun, çift
kapılı, yüksek kapasiteli araçlara ihtiyaç olduğu görüldü. Bu
süreçte biz de bu metrobüsü geliştirdik. Metrobüs hatlarının daha
kullanışlı hale gelmesi için çalıştık."
Yeni metrobüs aracının şu anda kullanılanlardan
daha gelişmiş olduğunu dile getiren Baka, "İstanbul'daki metrobüs
hattında şu anda yaklaşık 480 araç çalışıyor ve günde ortalama 750
bin yolcu taşınıyor. Şu anda çalışan metrobüs araçları yaklaşık 190
kişilik kapasiteye sahip. Aracımızın kapasitesi 290 kişi olduğu
için İstanbul'daki mevcut taşıma kapasitesini yüzde 40 civarında
artıracaktır." dedi.
İstanbul'daki hattın bazı sorunlarının
bulunduğunu anlatan Baka, metrobüs araçlarının bazen trafikte ters
yönde gittiğini ve bu nedenle zaman zaman can kayıplarının da
yaşandığı büyük kazalar olabildiğini aktardı.
Dizel, elektrikli ve hibrit
olacak
Bu sorunu ortadan kaldırmak için aracı çift
kapılı olarak tasarladıklarına dikkati çeken Baka, şöyle devam
etti:
"Taşıma kapasitesinin artması, trafiğe büyük
bir rahatlık getirecektir. Önceki metrobüsler yurt dışından ithal
edilmişti. Bu aracın yerli olması da büyük bir avantaj. Aracın
yerli olması Büyükşehir Belediyemizin talebidir. Hem sanayimize hem
de ülke ekonomisine büyük katkı sağlayacaktır. Yıl sonunda bu
araçlarımızı İstanbul metrobüs hatlarında görmeyi arzu ediyoruz.
Araçlarımızı dizel, elektrikli ve hibrit olarak üç ayrı modelde
geliştirdik. Şu andaki aracımızı dizel Euro-6 Avrupa standartlarına
ve belgelendirmelerine uygun olarak geliştirdik. Süreç içinde bu
aracın elektrikli ve hibrit versiyonunu da belediyelerin talebi
üzerine üretebiliriz. Bu araçlarımızı yurt dışına satabilmek için
Avrupa standartlarına uygun olarak geliştirdik."
"Hedefimiz Avrupa
ülkeleri"
Avrupa'da da taşımada kullanılan bu kapasitede
bir araç olmadığını ifade eden Baka, kitlesel toplu taşıma
araçlarının üretimine devam etmeyi hedeflediklerini söyledi.
Kendilerini bu alanda geliştirip büyümeyi amaçladıklarına
işaret eden Baka, şunları kaydetti:
"İlk hedefimiz İstanbul pazarı. İstanbul Büyükşehir Belediyesinden sonra büyük belediyelerin ürettiğimiz metrobüse daha çok ilgi göstereceğine inanıyorum. Metrobüs projeleri daha ekonomik ve hızlı yapılan projeler. Ayrıca bu kaliteli projemiz, tramvaya yakın yolcu taşıma kapasitesi sağlar. Hedefimiz, bu aracın Türkiye'den sonra Avrupa ülkelerine satışını gerçekleştirmek. İstersek aracımızı daha yüksek kapasiteli bir metrobüs haline getirebiliriz. Ülkenin trafik kurallarına, şartlarına ve standartlarına göre farklı modeller geliştirebiliriz. Müşterinin taleplerine göre esnek bir yapımız var. Müşterilerimizin isteklerini metrobüs aracına uygulayabiliyoruz."
Kaynak: Hürriyet