Ruhul beyan tefsirinde buyuruldu ki ,"İlahî emanet kurani kerimdir ve ondan da murad emir ve nehîlerdir, ondan da murad Allah teala ile Rasulullah عليه الصلاة و السلام arasındaki muhabbettir ve ondan da murad feyzi ilahîdir...
بسم الله الرحمن الرحيم
Ruhul beyan tefsirinde buyuruldu ki ,
"İlahî emanet kurani kerimdir ve ondan da murad emir ve nehîlerdir, ondan da murad Allah teala ile Rasulullah عليه الصلاة و السلام arasındaki muhabbettir ve ondan da murad feyzi ilahîdir.
Yani aslî ve esasî ilahî emanet feyzi ilahîdir.
Bundan dolayıdır ki, meşayihi kiram ve kutbul aktab hazaratı
قدس الله اسرارهم أجمعين :
" Asıl vazifemiz feyzi Muhammediyeyi aşılamaktır !" buyurdular .
Feyzi ilahînin kalbe, letaiflere nüzülü ise
و رابطوا ..الآية
"bağlanın " mealindeki emri ilahîsinin
iktitaf ı semeratıdır.
Rabıtanın yani kalbi bir zatın kalbine taaluk ettirmenin sihhatına Hazreti Hasan radiyallahu anhın şu kavli delil teşkil etmektedir :
ولفظ الحديث عند البيهقي في الشعب
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، قَالَ: سَأَلْتُ خَالِي هِنْدَ بْنَ أَبِي هَالَةَ، وَكَانَ وَصَّافًا عَنْ حِلْيَةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَأَنَا أَشْتَهِي أَنْ يَصِفَ لِي شَيْئًا مِنْهَا، أَتَعَلَّقُ بِهِ
-Dayım Hind Ebî Hale hilyei Nebînin vassafı idi , Rasulullah aleyhisselamın şemaili şerifini sordum , vafs etsin ki kalbimi Rasulullaha taalluk edebileyim (bağlaya bileyim)
Kalbi Rasulullaha taalluk ettirmeyi inkar öyle bir cehaletki şekaveti azelî sahiplerinden başkasından sadır olmaz, buyuruldu .
Mürşidi kamillere kalbi tealluk ettirmek ise ümmetin peygamberine عليه الصلاة و السلام , talebenin hocasına, çocuğun ana babasına kalben bağlı kalması gibi ehem ve elzemdir.
Beyt:
Dedim: hiç bal yedinmi , hakikî bal diyorum
Dedin: evet manada Şeyh elinden yiyorum
Dedim: feyzi kudsînin varmıdır alameti
Dedin: şemsi azharın olmazmı herareti
Dedim: hey özlenen dost, dayanılmaz fırkatın
Dedin: aradığın sen, mahzeni Hak hılkatın