FIKIH NEDİR?
Fıkıh nedir diye birisine sorsam hemen islam hukukudur
derler.
Halbuki fıkhı sadece islam hukukuna sıkıştırmak, fıkhı bilmemek ve
alanını daraltmaktır.
Fıkıh sadece bir islam hukuku değildir. Hukuk konusu fıkhın sadece
bir yüzüdür. Fıkıh islam medeniyetinin düşünce biçimidir.
Müslümanların oluşturduğu en büyük düşünce mirasıdır. Batı
düşüncesinin en güçlü alanı felsefedir ve tüm ilimler felsefeden
doğmuşken İslam kültürünün oluşturduğu en büyük düşünce mirası
da Fıkıh'dır ve tüm ilimler buradan doğmuştur.
İsterseniz fıkhın ne olduğunu maddeler halinde yazalım.
1. Fıkıh hukuktur
2. Fıkıh hukuk usulüdür
3. Fıkıh muhakeme usulüdür
4. Fıkıh islam sosyolojisidir.
5. Fıkıh İslam felsefesidir.
6. Fıkıh islam ekonomi ve iktisat görüşüdür.
7. Fıkıh islam ibadet ve amel görüşüdür.
8. Fıkıh islam aile hukukudur.
9. Fıkıh islam ahlak (etik) felsefesidir
10. Fıkıh islam devletler ve uluslararası ilişkiler kuramıdır.
11. Fıkıh islam kamuyönetimidir.
12. Fıkhı batın. (Tasavvuf)
13. Fıkhı ekber (akaid)
FIKIH İSLAM SOSYOLOJİSİDİR
Fıkhın İslam sosyolojisi olduğu yeni bir kavramdır.
Bu kavram osmanlının son dönemlerinde tartışılmaya başlandı.
Özellikle sosyolojinin İslam dünyasına yeni yeni girmeye başladığı
zamanda Osmanlı aydınları sosyolojinin İslam kültüründeki izlerini
aramaya başladılar ve karşılarını fıkıh çıktı. Çünkü bir toplum
sosyolojisiz olamazdı. sosyal olaylara bir bakışı ve perspektifi
olmalıydı. Bunun da fıkıh olduğu anlaşıldı.
Çünkü fakih tüm sosyal olayları tanzim ettiği gibi
Müslümanlara bir toplum ve sosyal bakış kazandırıyordu.
Fakat malesef savaşların çıkması bu görüşün gelişmesini engelledi.
Böylece İslam toplumların bir sosyal görüşü ve ilmi olmamıştır
intibası yayıldı. Orjinal bir İslam sosyolojisi oluşmadı. Halbuki
ilk sosyolog olan İbni Haldun'da bir Müslüman'dı. Bu durum
yeterince araştırılmadı veya bu verilerden yeni bir kuram oluşmadı.
Dünyada şu anda iki önemli sosyolojik ekol vardır birisi Fransız
diğeri Amerikan ekolu. Fakat Amerikan ekolu şu anda dünyada hakim
olmuş en güçlü sosyoloji olmuştur.
Fıkıh ise hukuk koridorlarına hapsedildi. Müslümanlar üzrinde
çalışıp bunu geliştirmediler. Belli konular içine kitlediler.
Halbuki mezhep farklılıkları bile sosyolojiktir. İçtihat
farklılıkları bile sosyolojiktir. İmamı Şafi'nin Bağdattaki
içtihatlarını mısır'da değiştirmesi bile sosyolojik bir
yaklaşımdır. Bu bile araştırılmadı. Fıkhın sosyolojik yönü göz ardı
edildi.
Fıkhın bu konumu üzerinde hem sosyologların ve hem de fakihlerin
çalışması gerekir.
Özellikle hem fıkhı ve hem de sosyolojiyi bilenler, sosyolojinin
tartıştığı kuramların fıkhi karşılıkları ve müslümanların buna
yaklaşımını araştırmaların gerekir. Fıkıh büyük bir hazine.
Keşfedilmeyi bekliyor.
Bu çalışmayla fıkıh büyümüyecek, sosyoloji büyüyecek ve bir çok
kazanımlar elde edecektir. Bu çalışmayla sosyolojinin islam
bilimlerindeki karşılığı oturtulacağı gibi, müslüman bir
sosyolojinin alt yapısı da kurulmuş olacaktır. Ayrıca, bilimlerin
islamileştirilmesi alanında sosyoloji ile iyi bir başlangıç
yapılacak ve burada elde edilen başarı, yöntem diğer bilimlere de
uyarlanacaktır.
Bilimlerin islamileştirilmesi konusu da ayrı bir yazıda sizlere sunarız inşallah.