Ekonomi

Alman otomotiv devi Türkiye'den çekiliyor

Otomotiv sektöründe Çinli üreticilerin etkisi artarken, bu durum Avrupa merkezli firmalar üzerinde baskı oluşturuyor. Küresel çapta yaşanan daralma, Türkiye’ye de yansıdı. Geçtiğimiz ay Linde + Wiemann’ın Türkiye’deki faaliyetlerini durdurmasının ardından, bir Alman otomotiv şirketi daha ülkeden çekilme kararı aldı. Dünya genelinde 3 binden fazla çalışanı bulunan ve yıllık cirosu 1 milyar euroyu aşan firma, Türkiye’deki üretim tesislerini elden çıkarıyor.

Abone Ol

Çinli markaların küresel pazardaki yükselişi, Avrupa merkezli otomotiv devlerini zor durumda bırakıyor. Chery, BYD ve MG gibi firmaların pazar payını artırmasıyla Batılı şirketler, maliyetleri düşürmek için tasarruf önlemleri alıyor.

Mercedes-Benz, 2027 yılına kadar 5 milyar euro tasarruf yapmayı hedeflerken, bu sürecin 20 bin çalışanın işten çıkarılmasıyla sonuçlanması bekleniyor. Benzer bir durum Volkswagen’de de yaşanıyor. Şirket, Almanya’daki bazı fabrikalarını satışa çıkarırken, 2030 yılına kadar 35 bin kişiyi işten çıkarmayı planlıyor.

TÜRKİYE OTOMOTİVDE DENGE DEĞİŞİYOR

Avrupalı otomotiv devleri tasarruf planları açıklarken, Çinli üreticiler küresel pazarda büyümeye devam ediyor. Türkiye, Çinli firmalar için yeni bir üretim merkezi olma yolunda ilerliyor. BYD'nin 1 milyar dolarlık yatırım kararının ardından, diğer Çinli üreticilerin de benzer adımlar atması bekleniyor.

Öte yandan, Almanya’nın en büyük otomotiv yan sanayi şirketlerinden Linde + Wiemann, geçen ay Türkiye’deki ortaklığını bitirme kararı almıştı. Dünya gazetesinden Kerim Ülker’in haberine göre, şimdi de bir başka Alman şirketi Türkiye’den çekilmeye hazırlanıyor.

FARHYM TÜRKİYE'DEN ÇEKİLİYOR

Alman otomotiv yan sanayi devi Hymer’e ait Farhym, Türkiye’deki faaliyetlerine son veriyor. 2003 yılında Türkiye’ye giriş yaparak üretim tesisi kuran şirket, hisselerini Ankara merkezli Turna Ahşap’a satma kararı aldı. Satış sürecinin tamamlanması halinde, Adana ve Ankara’daki fabrikalarıyla Türkiye’de üretim yapan Farhym, ülkeden tamamen çekilmiş olacak.

ÜRETİM TESİSLERİNİ SATIYOR

Almanya’nın önde gelen otomotiv şirketlerinden Hymer-Leichtmetallbau’ya ait Farhym Otomotiv Sanayi, Türkiye’deki faaliyetlerine son verme kararı aldı. 2021 yılında Makel Yalıtım ile satış sürecine giren şirket, üretim tesislerini Turna Ahşap’a devretmeye hazırlanıyor. Farhym, özellikle seyahat ve toplu taşıma otobüsleri için hava kanalları, bagaj sistemleri, iç aydınlatmalar ve kaplama çözümleri üretiyordu. Şirketin ana üretim tesisi, Ankara’daki MAN Otobüs Üretim Merkezi’nin yanında yer alan 10 bin metrekarelik fabrikayken, ikinci üretim noktası Adana’daki 1.500 metrekarelik tesisti. Farhym, Türkiye’de MAN, Temsa, Isuzu, Karsan, BMC ve Hyundai gibi büyük markalara parça tedarik ediyordu. 

1 MİLYAR EUROLUK CİROSU VAR

Farhym’in bağlı olduğu Hymer-Leichtmetallbau GmbH & Co, 1962 yılında Erwin Hymer tarafından Almanya’nın Baden-Württemberg eyaletindeki Wangen im Allgäu kentinde kuruldu. Hafif metal ve alüminyum işleme konusunda uzmanlaşan şirket, özellikle merdiven ve iskele çözümleri alanında dünya lideri olarak biliniyor. Son açıklanan verilere göre, Hymer’in 3 binden fazla çalışanı ve yaklaşık 1 milyar euro cirosu bulunuyor.

Türkiye’deki faaliyetlerini sonlandıran bir diğer Alman firması ise Linde + Wiemann oldu. 1939 yılında, İkinci Dünya Savaşı’ndan hemen önce Almanya’nın Dillenburg kentinde kurulan şirket, Türkiye’nin yanı sıra Almanya, İspanya, Çekya, Macaristan, Çin ve Güney Afrika gibi ülkelerde de üretim yapıyor.