İngiliz The Telegraph gazetesinin haberine göre, Cardiff Üniversitesi'nden araştırmacılar, Malezya Havayolları'na ait MH370 sefer sayılı uçağın kaybolduğu gün olan 8 Mart 2014'te Hint Okyanusu'nda kaydedilmiş bazı su altı sinyallerini keşfetti. Bu sinyaller, uçağın enkazının bulunmasına yardımcı olabilir.

Araştırmacılar, uçağın düştüğü tahmin edilen saatlerde kaydedilen 6 saniyelik sesin, enkazın yerini belirleyebileceğini düşünüyor. Saniyede 200 metre hızla düşen 200 tonluk bir uçağın, küçük bir depreme eşdeğer kinetik enerji ortaya çıkarabileceğini belirten araştırmacılar, bu enerjinin binlerce kilometre uzaktaki su altı mikrofonlarıyla kaydedilebileceğini ifade etti.

Cardiff Üniversitesi'nden Dr. Usama Kadri, sinyallerin birkaç dakika içinde ulaşabileceği iki dinleme istasyonuna işaret etti: İngiliz denizaşırı topraklarından Diego Garcia adası ve Avustralya'nın Cape Leeuwin bölgesindeki istasyonlar. Kadri, Cape Leeuwin'deki istasyonun belirtilen saatlerde bir kayıt yaptığını ancak Diego Garcia'da herhangi bir kayıt bulunamadığını belirtti. Bu durum, sesin kaynağı hakkında bazı soru işaretleri doğurdu.

Dr. Kadri, benzer enerji çıkışları yaratacak patlamalarla bölgede bir sinyal tatbikatı yapılabileceğini ve bu sayede sinyalin kaynağının belirlenebileceğini ifade etti. Eğer benzeri bir sinyal kaydedilirse, bu Malezya uçağının yerini belirlemeye yardımcı olabilir. Aksi halde, arama alanı ve tahmini düşüş saatinin yeniden değerlendirilmesi gerekecek.

Kadri, okyanuslarda yaşanan kazalara müdahalede bu teknolojinin kullanımına ilişkin çalışmalar yaptıklarını belirtti. Kayıp uçak için yeni bir arama başlatmak üzere kesin bir sinyal bulamadıklarını ancak önerilerinin yetkililer tarafından takip edilmesi halinde sinyallerin değerlendirilerek uçağın konumuna ışık tutulabileceğini ifade etti. Kadri, bu teknolojinin geçmişte bir Arjantin denizaltısını bulmada kullanıldığını da hatırlattı.

NE OLMUŞTU?

MH370 sefer sayılı Malezya Havayolları uçağı, 8 Mart 2014'te Malezya'nın Kuala Lumpur Uluslararası Havalimanından Çin'in başkenti Pekin'e gitmek için havalanmış, uçakla en son kalkıştan 38 dakika sonra iletişim kurulmuştu.

Planlanan rotadan batıya saparak rotasından çıktığı ordu radarlarına takılan uçağın Hint Okyanusunun güneyine doğru uçtuğu bazı radar kayıtlarına yansımıştı.

Uçağın 227 yolcu ve 12 mürettebatla Güney Hint Okyanusunda düştüğü tahmin edilen noktalarda yapılan arama çalışması havacılık tarihinin en pahalı arama kurtarma faaliyeti olmuştu. Ancak bir kısmı MH370'e ait olduğu kesinleşen uçak parçaları dışında uçağa ait hiçbir iz bulunamamıştı.

Kaynak: AA